Zwart

Mijn humeur? Een zwarte dag? Nee hoor, de kleur van het hulpframe, eindelijk! De menielaag was ditmaal niet verziekt door grote hoeveelheden regen, dus kon direct de zwarte eindlaag erover. Elk hoekje en gaatje gehad en dat ziet er direct weer heel anders uit:

Het hulpframe is nu écht helemaal klaar voor de caravan. Nou, helemaal… Er moeten nog hoekprofielen op gelast worden die de bout verbinding gaan maken met het caravan frame. Maar dat kan pas als de caravan erop staat, om te passen.

Verder moest er echt even iets anders gebeuren, een nieuwe voorband op mijn motor. De oude zag er namelijk zo uit:

Het is een heftig klusje, maar ik doe het al jaren zelf. Eerst het wiel eruit:

Vervolgens de oude band eraf en de nieuwe band erop. Vooral dat gedeelte is erg lastig, een klus voor échte mannen.

Maar het is weer gelukt met een nieuwe, veilige band als eindresultaat:

Dan moeten we de band nog oppompen. We kunnen natuurlijk gewoon naar de bandenpomp gaan, maar ik wilde toch nog een keer een test doen met de brandweerauto. Ik had ondertussen een passende koppeling van de luchtslang naar het pistool en een extra slang (even geleend van een connectie uit de vrachtwagenwereld) om te kunnen testen.

Wat blijkt, het systeem werkt gewoon! Zowel de geleende slang als de eigen slang doet het. Euforie alom? Dát dan ook weer niet. Het systeem werkt maar het is enórm traag. De voorband van de brandweerauto had nog 4,5 bar (wat voor een vrachtwagenband wel érg weinig is deze band kan in normaal gebruik tot 9 bar opgepompt worden) en die heb ik opgepompt naar 5,5 bar. Hiervoor had ik 10 minuten nodig! Dus mijn hele “laat je banden maar leeglopen voor offroadrijden en daarna weer oppompen” verhaal zoals hier beschreven, gaat niet op. Het kán wel, maar dan moet je 3 uren uittrekken om je banden weer op te pompen.. Dat gaan we dus alleen in nood doen, als we vastzitten en anders écht niet meer loskomen. Het is in ieder geval wél goed om te weten dat het werkt!

De motorband heb ik dus maar gewoon bij de bandenpomp opgepompt.

2 thoughts on “Zwart”

  1. Als je wat gas bijgeeft ipv stationair pompt ie wel sneller op, stationair duurt eeuwig. Als je in de cabine geen mogelijkheid hebt om stationair toerental te verhogen en vast te zetten, zou je kunnen overwegen die originele handgaskabel hiervoor op een handige plek weg weer in te bouwen.

    1. Ik kan in de cabine een beetje gas bijregelen, maar veel is het niet.
      Echter bleef de luchtdruk (gezien op de meter van het dashboard) altijd boven de 7 bar (normale werkdruk is 8 bar).
      Het lijkt mij dus dat de compressor voldoende lucht pompt (anders zou de druk wel terug lopen) maar dat er niet meer lucht door het testventiel komt.
      Ik ga het wel nogmaals proberen met meer gas (baksteen op gaspedaal werkt ook).

Comments are closed.