Weg uit Groningen

De nacht is weer voorbij en we zijn klaar voor de terugreis. Nogmaals afgetankt en klaar om te gaan. Halverwege uiteraard een aantal keren moeten stoppen vanwege bijvoorbeeld het plassen van Jasper. Geeft wel mooie plaatjes als de brandweerauto in de berm staat:

Vanaf de achterkant lijkt het trouwens bijna op een “gewone” vrachtauto:

Opzich is het nu ook een “gewone” vrachtauto natuurlijk. De reis naar huis ging prima. Niet snel (we deden 4,5 uur over nog geen 300 km) maar wel prima. Thuis weer volgetank, vol spanning wat het brandstofverbruik nu zou zijn… En wat viel dát tegen! Zonder opbouw deed die 1 op 4,78, nu met opbouw 1 op 3.3. Zou alleen dat “stukje” wat boven de cabine uitsteek (en ongeveer 1000Kg aan extra gewicht) zóveel verschil in brandstofverbruik geven? Het enige wat ik nog kan doen voor een lager brandstofverbruik is de bandenspanning verhogen (die staat nog steeds te laag, maar alle bandenpompen stopten bij 5 bar terwijl ik 8-9 bar nodig heb). En nu word het ook interessant om naar een dakspoiler te gaan kijken. Dat botst natuurlijk wel met het dakrek op de cabine…

Toen ik de brandweerauto terug ging zetten op de parkeerplaats kon ik het niet laten nog even iets te proberen:

Even de dijk oprijden door de berm. Maar de achterbumper komt alweer gevaarlijk dicht bij de grond. En toen de achterwielen net iets wegzakten in het gras:

Was er geen ruimte meer, en had de bumper al een mooie kras getrokken op het wegdek:

Gelukkig zat de bumper nog maar met 2 bouten vast waardoor deze een beetje kon wijken:

Resultaat was in ieder geval wel dat ik de heuvel niet opkwam! Ja, het had net geregend en het was kletsnat, maar toch! Met de vierwielaandrijving ingeschakeld en de difflock op de achteras ook slipten er 3 wielen en bleef de brandweerauto staan. Wellicht heeft de achterbumper heel veel gewicht van de achteras gehaald (leunde de brandweerauto teveel op de achterbumper) en had die achter daardoor geen grip. Ik hoop het want zo’n heuveltje moet die toch echt wel kunnen hebben!

Misschien toch nog eens overwegen de achterbumper iets dichter bij het chassis te zetten zodat die minder in de weg zit en je dus steilere hellingen kunt nemen. De laadbak is 25cm korter dan de caravan dus de achterbumper kan ook 25cm naar voren. Goed, eerst nu klaarmaken voor de geplande keuring bij de RDW, die is volgende week al!

2 thoughts on “Weg uit Groningen”

  1. Interessant experiment! Staat er stevig op zo te zien en de blauwe kleur matcht met de sirene lamp dus goed voor elkaar.

Comments are closed.