We hebben Offroad wielen!

Gister een hele aanhanger vol met offroad wielen opgehaald, zoals het testwiel. Dus van een MAN. Een set van 6!

Het verhaal erachter was dat het MAN expeditievoertuig van de eigenaar met deze wielen geleverd is door MAN. Hij wilde echter met zijn expeditievoertuig de Sahara in, echt het zand in. En daarvoor heb je dan blijkbaar nog weer speciale zandbanden in een nóg grotere maat (14.00R20). Deze wielen hebben er dus maar 1000km onder gezeten en de 2 (!) reservewielen zijn nog ongebruikt!

De banden lagen al jaren in een opslagloods (DOT code banden is 4614 dus geproduceerd in week 46 van jaar 2014), maar nu is het pand verkocht en moet hij eruit. Daarom kon ik deze set van 6 voor €1200,- overnemen (€200,-/wiel is niet duur, nieuw kost het rond de €800,-). De kosten zijn natuurlijk opgenomen in het kostenoverzicht. Ik had al een aantal bedrijven aangeschreven betreft de conische zoekrand voor de wielboutcentrering. De prijzen die je daar te horen krijgt zijn weer niet wat ik gehoopt had. Voor en de- & monteren van een autoband, incl. balanceren ben je tussen de €10-15,- kwijt. Bij een vrachtwagenband (deze zijn niet eens gebalanceerd) kost het al €55,- per band, excl. de BTW. De banden moeten van de velg af om de velg op de freesbank op te kunnen spannen. Dat opspannen en bewerken kost ook nog eens tussen de €40 – 75,- de band, weer excl. BTW natuurlijk. Zo ben je voor een setje van 5 al snel weer over de €500.- kwijt.

Mijn plan is nu om één wiel te verkopen (ik wil toch geen 2 reservewielen mee) en hopelijk van dat geld de aanpassing aan de velgen te kunnen betalen. Het wiel ruilen tegen de aanpassingen kan natuurlijk ook. Vervolgens hebben we, als bovenstaande gelukt is, ook 7 originele vrachtwagen banden over. Die staan ook alvast op Marktplaats. Hopelijk kan dat de kosten weer iets drukken.

Voordat ik de wielen kon ophalen met de aanhanger moet ik eerst de achterlichten nog aansluiten. Ik heb er eind vorig jaar eens nieuwe achterlampen opgezet, maar het ging toen regenen dus heb ik ze niet meer aangesloten.

Mijn aanhanger staat rechtop tegen het tuinhuisje aan (scheelt ruimte) en dát is wel erg handig om lampen aan te sluiten!

Netjes waterdicht in een contactdoos. Niet echt waar ik nu mijn tijd in wil stoppen, in de harde wind en kou, maar het was even nodig. Vanavond kunnen we hopelijk weer verder met de brandweerauto!