We hebben een voertuig!

Eindelijk is het dan zover, na lang zoeken en voorbereiden hebben we een voertuig! Het was weer een hele happening. Eerst tot 5 uur gewerkt en vervolgens direct op de motor gestapt richting Duitsland. daar mooi om 8 uur aangekomen zoals gepland.

De Duitser was overdag naar het “Verkehrsambt” geweest om een tijdelijk kenteken aan te vragen. 5 Dagen geldig, incl. verzekering maar alleen mogelijk als er nog geldige APK (TÜV) is. Van deze wagen liep de APK tot eind van de maand dus dat was mooi meegenomen.

Daar aangekomen zaten de platen al op de wagen (die meteen betaald om wat goodwil te kweken). Testrit en bezichtiging hadden we al gedaan dus dat konden we overslaan. Het enige wat eigenlijk nog moest was onderhandelen over de prijs. De brandweerauto stond voor €5950.- online. Na wat onderhandelen heb ik ‘m voor €5350.- gekocht. Papieren geregeld (aankoopfactuur, tijdelijke kentekenbewijs, originele kentekenbewijs, verzekeringsbewijs, etc) en klaar.

En nu begon de uitdaging. Want ik was natuurlijk met de motor naar Duitsland gereden. ‘s Avonds in bed, toen ik aan het bedenken was hoe ik de brandweerauto op moest halen, had ik bedacht dat een kleine motor wel in de cabine zou kunnen. Maar ik heb een hele grote toermotor van bijna 300Kg dus dat viel af. Out-of-the-box denkend kreeg ik het idee dat als het er niet ín past, het er maar bovenop moet. Bij de bezichtiging had ik een heftruck zien staan, dat was dus geen probleem. Ook had ik een sticker gezien in de cabine met “hoogte 3.3 meter” dus zou er genoeg ruimte zijn om de motor er (scheef) op te zetten. Mijn motorkoffers had ik voor vertrek dus volgegooid met dekens en spanbanden. Verder gingen we het wel zien.

Gelukkig was de Duitser welwillend en heeft me netjes geholpen. Eerst de heftruck dwars neergezet op de parkeerplaats, vervolgens de motor en brandweerauto en voor gereden. De Duitser wil wat naar voren rijden met de heftruck om de motor op te pakken, maar die graaft zich direct vast in het grind…

Niet meer los te krijgen, dus motor aan de kant, Brandweerauto in lage giering en eerst de heftruck weer los getrokken. Nou, trekken wil die wel! Vervolgens normaals opgesteld, maar toen op de asfaltweg. Ondanks dat de heftruck nét niet hoog genoeg kwam en we daardoor wat moesten tillen ging het eigenlijk best prima. De motor kon niet mooi op zijn beugel liggen maar hing op zijn kap maar ja, het is niet anders. Alles zo goed mogelijk beschermd met de dekens en vast gezet met de spanbanden. Nagemeten: 3.80 meter (een vrachtauto mag maximaal 4 meter hoog zijn). Perfect!

De Duitser hartelijk bedankt, uitgezwaaid en direct naar het tankstation gereden, de tank was namelijk leeg. Helemaal afgetankt en klaar voor de reis.

Hier direct het eerste puntje; er moet een grotere brandstoftank onder. Op het tankklepje staat 110 liter, maar er ging maar 80 liter in toen de brandstofmeter op 0 stond (kan natuurlijk zijn dat die niet heel accuraat is, gezien die 40 jaar oud is). Desondank is 100 liter niet veel. In ieder geval genoeg om mee naar Nederland te rijden.

Het oncomfortabele waardoor we zo twijfelden over de aankoop bleek reuze mee te vallen. Juist op de snelweg rijd de vrachtwagen goed. Niet zoekerig, niet schokkerig, je merkt niets van de vierwielaandrijving of van de bladvering. Het klopt gewoon! Dat was een enorme opluchting. Wat wél enorm tegen viel was het geluid van de motor. Je kunt jezelf niet meer horen denken zoveel herrie maakt die bij 80km/h. Hij wil overigens wel harder (90-95km/h) maar dat rijd niet meer comfortabel.

Nog een puntje, het gaspedaal gaat zó zwaar dat ik na 15 km al kramp in mijn voet kreeg (bij het ontbreken van cruise control, uiteraard). Daar moeten we ook iets op vinden.

De heenreis ging met de motor, met 130km/h, de terugreis met 80km/h. De heenreis duurde 3 uren, de terugreis 4.5 uren… Dus om half 2 was ik pas thuis. Toch eerst nog even de brandweerauto weer afgetankt, na 300 km precies weer 80 liter. Het verbruik ligt dus ongeveer op de 1:3.8 ( 27ltr/100km). Het is niet zuiging maar was wel de verwachting.

De brandweerauto staat nu fier op de parkeerplaats, met de motor nog op het dak. Morgen is de keuring dan zal ik eerst langs mijn oude werkgever rijden om, met de bovenloopkraan, de motor er vanaf te tillen. Morgen meer over de keuring!