Vuilwatertank

Een douche (en wasbak in de keuken) vraagt ook om een vuilwatertank. Maar waar laat je zo’n tank? En hoe groot moet die dan zijn? Tanks zijn duur, dat heb ik eerder al gezien toen ik op zoek was naar een verswatertank. Onze verswatertank is 150 liter, meer dan 150 liter, zonder te vullen, kan er dus nooit in de vuilwatertank komen. Minimaal 150 liter is dus wel een veilig idee. Hier zijn vele verschillende vormen in de vinden, maar weinig wat goede afmetingen heeft of erg duur. Ik wilde de watertank hier hebben:

Net voor het achterwiel in het “hoge” gedeelte. Uiteindelijk heb ik iets gevonden wat relatief goedkoop is, precies past en tóch goed waterdicht:

Een drankvat van 210 liter. Normaal €84,95 per stuk maar omdat ik er 2 neem (ik wil er ook één in de opslagruimte van de cabine als extra drinkwater) kosten ze €79,95 per stuk. Beide opgenomen in het kostenoverzicht. Hoe ziet dat er dan uit?

Past precies! Alleen rolt die zo gemakkelijk weg natuurlijk, dus moet die vastgezet worden. Waarmee? Ik heb de banden bewaard van de originele watertank van de brandweerauto:

Over de watertank gesproken, die is ondertussen eindelijk verkocht (voor €25,-). Goed, deze bevestigingen kunnen we gebruiken, zijn precies lang genoeg!

Eigenlijk was de band nét iets te lang, maar met een rubberen slang, 3 naast elkaar, tussen de watertank en de band zit die zo vast als een huis. Door het rubber krijg je ook geen schuurplekken op de tank. Nu alleen nog aansluitingen voor het water vanaf de laadbak en een afwatering. Hoe zorg je ervoor dat je een goede waterdichte verbinding krijgt door een tank? Met een tankdoorvoer. Deze heb je in het plastic, maar dat durfde ik niet aan (net voordat je denkt hij zit vast genoeg draai ik altijd door de schroefdraad heen). Deze tankdoorvoeren zijn ook gemaakt voor rechte wanden, dat heeft deze ton niet. Ik heb dus iets sterkers nodig. In de scheepvaart wordt er voor het koelwater van de motoren ook doorvoeren gebruikt, van messing. Deze zijn er ook nog in de goede maat, wél duur!

Ik heb er één in 1/2″, voor op de 19mm afvoerslang en één in 1″, als afvoer. Je wilt geen klein gaatje hebben om je tank door te legen, dan duurt het legen zo lang. Ook heb ik er nog 2 gekocht als doorvoer voor het meubelpaneel voor de mengkraan in 3/4″. Hierover later meer. Ook deze kosten opgenomen in het kostenoverzicht.

Nu snel monteren die doorvoeren, eerst een gat in de waterton (gewoon met gatenzaag of vlinderboor):

Vervolgens de doorvoer erin schroeven, uiteraard mét een beetje Polymax voor betere afdichting:

Vervolgens het gat ook in de aluminium traanplaat:

Dat ziet er dan zo uit aan de onderkant:

Beetje teflon tape erop en een kogelkraan monteren:

Steekt wel wat ver onder de wagen uit, bij het offroad rijden niet ideaal. Er zal nog een 1″ 90° bocht voor moeten komen. Verder zeker tevreden! Nu de bovenkant nog aansluiten:

Niet de mooiste oplossing maar wél waterdicht en functioneel. Als de afvoeren aangesloten zijn in de laadbak gaan we alles natuurlijk nog uitvoerig testen. De NKC verzekering had ook nog een leuk grapje; ik heb ze gebeld om te vragen hoe het nou zit met uitschrijven en onze camperverzekering. Dat had ik eerder al gedaan, maar weken lang geen reactie op gekregen. Nu wel; helaas dan kun je bij ons niet verzekerd zijn. Normaal doe ik dit soort telefoontjes altijd anoniem, dan hangen er niet direct consequenties aan. In dit geval werd ik gebeld en wisten ze dus al wie ik was. Ze zei direct: “dit moet ik wél aan de verzekering doorgeven!”. Prima, zeker doen, ik ben nu toch nog niet weg. Vervolgens krijg ik na een aantal dagen dit in de brievenbus:

Ze hebben, zonder enige berichtgeving vooraf, gewoon de camperverzekering stopgezet! En bedankt NKC! Ik ze dus opgebeld, niet vriendelijk als normaal, om te vragen waar ze mee bezig zijn. “U heeft aangegeven dat u zich gaat uitschrijven meneer”. Ja maar NU toch nog niet, nu is er toch niets aan de hand?! Nee, dat was ze met mee eens. Ze gingen het weer rechtzetten. Vervolgens, een paar dagen later, krijg ik deze in de brievenbus:

Lekker dan! Weer de NKC gebeld, die waren het toevallig nét aan het regelen… Geen goede beurt voor de NKC! De verzekering moet ook nog geregeld worden voordat we weggaan dus…

Leave a Comment

Your email address will not be published.