Velg voorbereiding

We hebben natuurlijk al een tijdje een set offroad wielen liggen. De reden dat ze nog niet op de brandweerauto zitten is vanwege het missen van een “zoekrand” om te centreren op de wielbouten (zoals hier beschreven). Ik heb meerdere bedrijven aangeschreven om dit uit te laten voeren, maar dit bleek erg duur (zie hier). Gelukkig denken er mensen met me mee en kreeg ik via dit forum een goed idee door.

In plaats van de velgen op een freesbank van conische rand te voorzien kan dit ook met een souverein-/verzinkboor. Het lastige is dan om de boor exact haaks op de velg te houden, dit kan opgelost worden door een magneetboormachine.

Een magneetboormachine is een soort kolomboormachine. De voet staat alleen niet op de grond maar is een magneet die aan het oppervlak “kleeft” wat geboord moet worden. Nooit aan deze oplossing gedacht, maar het is geniaal! Ik heb zelf geen magneetboormachine, maar die kreeg ik bij het idee aangeboden! De kosten? Een kratje bier (opgenomen in het kostenoverzicht)Zo snel mogelijk de magneetboormachine opgehaald en aan de slag.

Ik vond het wel spannend om de boormachine in m’n velgen te zetten, je kunt ze maar één keer verpesten… Dus ter controle eerst even de magneetboormachine op het reservewiel gezet en heel voorzichtig met de souvereinboor het gat aangeraakt.

Daar zag ik al snel dat de “zoekrand” niet echt netjes rond was! Perfect, dan kunnen we met de echte velgen bezig. Koeling is bij boren altijd een ding, je wilt niet dat de boor verbrand. De begintemperatuur van de velgen was echter behoorlijk laag, het ijs stond erop door de nachtvorst!

Vervolgens heel voorzichtig bij het eerste gat geprobeerd of ik de boor goed gecentreerd kreeg. Als ik de “zoekrand” scheef boor ten opzichte van het gat is het wiel zeker niet gecentreerd. Dus de boor goed in het midden van het gat zetten en héél voorzichtig een klein stukje boren.

Ziet er goed uit, precies gecentreerd, op het oog dan in ieder geval. Dan kunnen we dus verder. Maar hoe diep moeten we dan eigenlijk? Tsja… dát moet ik nog even uitrekenen. Dus de moer en de ring opgemeten én hoe het gemonteerd zit:

Gemonteerd is het 23.0mm. De moer is 20.6mm en de ring is 7.9mm. 23-26.6=2.4mm wat de ring nog uit moet steken. De ring is 7.9mm dik dus 7.9-2.4=5.5mm diep moet er geboord worden. Ik heb vanaf de binnenkant van de velg gemeten dat ging makkelijker. De velg is 14mm dik dus 14-5.5=8.5mm. Het is belangrijk dat ik niet té diep boor, want je wilt dat de wielmoer op de ring drukt en niet op de velg. Nú kunnen we dus gaan boren!

Dat gaat prima! Eerst 2 gaten tegenover elkaar geboord om de velg te passen op de brandweerauto:

En, zitten de gaten gecentreerd?

Ja, prachtig! Het werkt! Lekker doorgaan dan:

Acht gaten gedaan, gaat prima! Toen moesten er nog 5 velgen met 8 gaten… Uiteindelijk tot ‘s avonds bezig geweest maar we hebben nu velgen die passen! Hieronder nog een timelapse filmpje van het boren:

De velgen kunnen nu op de brandweerauto, ik ben benieuwd hoe dat gaat!

1 thought on “Velg voorbereiding”

Comments are closed.