Torsietest

We hebben nu een caravan die we achter op de brandweerauto willen hebben. Om te weten hoe hoog deze moet komen willen we wel weten hoever de achterwielen omhoog kunnen komen in extreme gevallen. Hoe doe je dat? Een torsietest! Daar hebben professionele bouwer natuurlijk prachtige oprijblokken voor:

Die heb ik alleen niet dus ik moest creatief zijn. Wat heb ik wat hoog is en sterk genoeg om een vrachtwagen op te laten rijden…

Juist, ik heb nog wielen liggen. Het offroad wiel is ongeveer 40cm hoog en de originele ongeveer 25cm. Dat lijkt mij in eerste instantie voldoende om te simuleren. Eerst de voorbereiding, die ging niet helemaal vanzelf. Dit heb ik gefilmd als time lapse (elke 15 seconden een foto afgespeeld als film, waardoor je een versneld filmpje krijgt).

Ik had de grote velg achter eerst op het gras gelegd zodat die nóg iets hoger zou zijn. Geen succes. Vervolgens dus in de hoek van de stoprand gelegd en nogmaals geprobeerd. Nu gewoon gefilmd:

Dát ging goed! Met zó veel gemak rijdt de brandweerauto gewoon omhoog. Uiteraard stond hier de vierwielaandrijving aan, samen met de diff lock van de achteras. Desondanks viel het niet tegen!

Tijdens deze test heeft de brandweerauto natuurlijk lang aangestaan, en zoals op het eerste filmpje te zien is gaat het duidelijk om een milieuklasse Euro 0. Er kwam op ‘t laatst een vriendelijke buurman die zó om mijn gezondheid dacht dat hij vroeg of ik de motor niet even kon uitzetten (de wind stond niet naar zijn huis maar toch).

Een torsietest is het goede woord, want torderen wil de brandweerauto wel:

Op de laatste foto zie je ook goed dat het chassis en het hulpframe niet hetzelfde doen. Daar is dus echt een stuk bewegingsvrijheid, het frame doet dus daadwerkelijk iets!

Vervolgens wilde ik weten hoeveel het wiel omhoogkomt. Dus de oude trap om op de brandweeropbouw te komen over het hulpframe gelegd en gemeten in getordeerde toestand en vlak op de grond. Getordeerd:

Vlak:

De as komt dus bijna 10cm omhoog! Vervolgens nog even verder gemeten, hoe ver zit de bovenkant van het hulpframe nu eigenlijk boven de achterwielen?

Slechts 18 cm… De grotere wielen zijn ook ongeveer 10cm hoger. en dan komt de achteras nog 10cm omhoog bij torderen. De caravan kan dus niet zo op het hulpframe, er moet meer ruimte gecreëerd worden. Eens kijken hoe we dat moeten gaan realiseren.