Torsietest 2

Alweer? Ja alweer. Want ik ben bezig het hulpframe verder te specificeren. Het chassis van de caravan is namelijk aanzienlijk breder dan het hulpframe van de brandweerauto. Ik kan ze dus niet op elkaar leggen en vastzetten, er zullen dwarsbalken tussen moeten. Mijn idee was eerst om balken bovenop het hulpframe te leggen en daarop de caravan te plaatsen. Je wilt alleen dat de caravan zo laag mogelijk blijft (vanwege takken, bruggen, etc.) maar je wilt ook dat de achterwielen de caravan niet gaan raken.

Met de nieuwe (grotere) offroad wielen erop en het hulpframe kaal kunnen we goed gaan meten met een torsietest. Bij de eerste test heb ik achter 40cm en voor 25cm gedaan, nu heb ik voor en achter 40cm gedaan, ik denk niet dat wij in de praktijk meer dan dat gaan doen. De test was er overigens ook voor om te zien of het hulpframe de bevestiging van de achterbumper zou raken, zoals in deze post omschreven.

Daar gaan we dan! Ik naar buiten om alles klaar te zetten, zie ik dit:

Ik ben niet alleen vandaag, er wordt gewerkt aan de moestuinen dus de shovel moet constant voor de brandweerauto langs rijden. Fijn, dan kan ik dus niet rustig de torsietest uitvoeren… Ik zet in ieder geval alles klaar en dan zien we wel.

Dit keer wilde ik niet zoals de vorige keer in één keer op de wielen rijden, maar stapsgewijs. Zo kan ik de ruimte tussen achterbumpersteun en hulpframe in de gaten houden. We begonnen met deze speling:

Alles is voorbereid maar ja… die shovel… En dan:

Vervelend voor de werkmannen, maar YES, de shovel is stuk! Hij moet een onderdeel gaan halen 10 km verderop, maar moet eerst op vervoer wachten. Prima, dat is genoeg tijd voor mijn torsietest:

Met een hele stapel stoeptegels (die heb ik liggen voor de moestuin) heb ik een “trapje” gemaakt om stapsgewijs hoger te gaan. Zo kon ik vanuit de cabine het hulpframe in de gaten houden. Op ‘t filmpje is te zien dat het hulpframe de bumpersteun niet raakt! Er zit nog ongeveer één centimeter ruimte tussen. Nog wat plaatjes omdat het er zo stoer uitziet:

En dan gaan we dus meten hoeveel speling we nu hebben, hoe ver de achteras omhoog komt. Eerst de trap weer op het hulpframe:

En dan meten op ‘t hoogste punt:

Met voor en achter (kruislings) 40cm verhoogd is er nog 53mm ruimte tussen hulpframe en achterwiel. Dát is gunstig. Hoeveel is dit dan als die vlak staat?

163mm. Het achterwiel komt dus 11cm omhoog! Dit is goede informatie om te zien hoe hoog de caravan gemonteerd moet worden. Nog niet alle informatie is er, daar gaan we morgen mee verder.