Testwiel

We zijn toe aan poging 2! Gister netjes mijn wielmoersleutel binnengekomen, dát is het echte werk!

Even een andere buis gepakt die precies over de pijp van de moersleutel viel en drukken maar. Nu gingen de wielmoeren achterelkaar los, victory!

Dan het spannende moment, past het MAN wiel? Allereerst, wat heb ik een respect voor die mannen van Euromaster of vergelijkbaar die, langs de kant van de snelweg, vrachtbanden wisselen voor hun werk. Serieus zwaar! Na was gehannes zat het wiel erop:

Dus het past? Qua centraal gat en wielboutgaten wel ja. Maar is er ook ruimte omheen als je gaat draaien? De voorkant (tussen spatbord en wiel), niet veel maar wel genoeg:

Het spatbord kan nog omhoog zoals in deze post al eens beschreven. Daarmee is er waarschijnlijk genoeg ruimte, ik weet alleen niet of ik dat mooi vind. Er komt dan wel erg veel ruimte tussen wiel en spatbord boven het wiel.

Ruimte aan de binnenkant bij het helemaal naar links sturen:

Alles netjes vrij. Zit er nergens iets tegen het wiel aan?

Nee, maar de stuurkogel zit nog geen 5 mm van de velg af. Wellicht zou het niet verkeerd zijn hier een spacer (vulring) te monteren. En achter, past het daar ook?

Het past niet alleen, het ziet er ook nog super stoer uit! Dus we kunnen zo’n set gaan zoeken, dit kunnen we gebruiken? Nee… dát dan weer niet. De velgen die op de brandweerauto zitten zijn gecentreerd op de wielmoeren:

Duidelijk te zien aan de conische “zoekrand” van de boutgaten. De velgen van de MAN zitten gecentreerd op het middengat, te zien aan de rechte gaten van de boutgaten:

Nu kan ik me voorstellen dat het niet heel lastig is een zoekrandje op het boutgat aan te brengen. Hier zal ik wat bedrijven voor aanschrijven. Ik ben wel bang dat de banden van de velgen af moeten om de vervolgens te kunnen bewerken (waarschijnlijk op een freesbank). Vervolgens de banden weer monteren en uitbalanceren. Kost natuurlijk allemaal weer extra. De brandweerauto kan het in ieder geval wél goed hebben deze wielen! Zit er nou zoveel verschil tussen de wielen? Ja!

In hoogte niet eens zo veel, maar vooral in de breedte (en profiel) wel. Nog een vraag voor jullie; Wat ziet er beter uit, mét of zónder het originele wieldeksel?