Spoiler

Spoiler alert! Maar niet zo één die de afloop al verteld, maar zo één die een object iets stroomlijn geeft, waardoor er minder brandstof gebruikt wordt. Dat is in ieder geval de bedoeling. Gezien de laadbak bijna een meter boven de cabine van de brandweerauto uitsteekt en het verbruik zonder laadbak 1 op 4.8 en met laadbak 1 of 3.2 was, lijkt een spoiler mij een goed idee. Waar vindt je dan een spoiler voor een vrachtwagen? Marktplaats natuurlijk! En toen we toch een eind moesten rijden (de spoiler lag uiteraard aan de andere kant van het land) zijn we meteen maar een marktplaats rondje door Nederland gaan doen. Eerst de spoiler in de aanhanger:

En vervolgens de rest er ook in:

Wat mocht die spoiler dan kosten? €75,-. Als die doet waar die voor gemonteerd gaat worden hebben we dat zó terugverdiend! Het kostenoverzicht is weer bijgewerkt. Hoe willen we de spoiler op de brandweerwagen bevestigen? De laadbak en de cabine kunnen los van elkaar bewegen. Die hebben namelijk niet dezelfde bevestiging. Ik kan de spoiler dus niet aan het dak(rek) én aan de laadbak vastmaken. Daarom gekozen om ‘m aan de laadbak vast te zetten. Zo kan het ook krachten, van bijvoorbeeld takken in het bos, beter opvangen. Eerst maar eens op het dak getild om te zie hoe dat eruit ziet:

Tsja… Laat ik ‘t zo zeggen: ik hoop dat het een berg brandstof gaat schelen. Uiteraard is het mooier om ‘m wit te hebben (of rood of blauw) maar verven heeft nu even niet de prioriteit, gezien we over een week weggaan! Verven doen we onderweg wel. Eerst maar eens bedenken hoe de deze spoiler vast gaan zetten, er zit namelijk geen bevestigingsmateriaal bij. Even bij het oud ijzer gekeken voor wat hoekstrip:

Dat gaat wel werken. Aan de andere kant hetzelfde gedaan, net als aan de bovenkant van de spoiler. En dan zetten we ‘m zo vast aan de laadbak:

In het midden ook nog met een stripje naar de laadbak toegetrokken en hij zit zo vast als een huis! Wat kan ik van het eindresultaat zeggen… De wagen is er niet mooier van geworden! Maar als die straks wit is zal ‘t minder opvallen. En dan wil ik natuurlijk soms ook even spelen met het expeditievoertuig:

Gewoon even een heuveltje pakken omdat het kan. Dus als ik bijna met de vooras boven ben hoor ik ineens een luid gekraak… Even stoppen, wat is er gebeurd?

Ja, goed bezig vriend. De laadbak en cabine bewegen schijnbaar toch nog veel meer ten opzichte van elkaar dan ik had gedacht. De ruimte die ik ertussen had geladen was in mijn ogen voldoende (2,5 cm ongeveer) maar dit blijkt dus toch anders. Hier zal ik aan beide kanten een stuk rubber inzetten, of gewoon inkepingen maken. Hieronder zie je ook hoeveel de laadbak verdraaid ten opzicht van de cabine:

Weten we dat ook weer! Verder nog een rondje gelopen, maar achter is nog steeds alles in orde en loopt niets aan:

Niets raakt, dat is goed. Thuis zijn we ondertussen begonnen alle kasten leeg te trekken en de zolders in de ruimen. Ik zal ook het opslag gedeelte van de cabine leeg trekken en hier een (provisorische) inrichting maken om spullen in op te kunnen bergen.

Leave a Comment

Your email address will not be published.