Reparatie tophoek laadbak

De tophoek van de laadbak is al een tijd stuk, en op het gat in de nieuwe hoek hebben we al reactie gehad van de leverancier; even dichtkitten. Nu dus hoog tijd, gezien er weer regen is, om deze maar eens te gaan vervangen. Ik dacht eigenlijk dat het een kunststof hoek was, maar het blijkt gietaluminium te zijn, net als de nieuwe. Die moet er eerst even af.

Dat ging vrij gemakkelijk:

Hier is ook mooi te zien hoe het dak is opgebouwd, 25mm schuim met een dun laagje epoxy binnen en buiten. Ook is mijn binnen afwerking en isolatie al te zien. Om de nieuwe hoek te kunnen plakken eerst alle oude kit eraf, popnagels uitgeboord/afgeslepen en goed ontvet:

De tophoek schuift in het verticale profiel. Dat was door de klap echter ontzet, dus moest ik eerst even richten. Dat viel niet mee, maar op laatst kon ik de tophoek er met weinig kracht inslaan. Vervolgens een laagje kit, speciaal voor daken:

Zal het genoeg zijn? We gaan het zien. Uiteindelijk kitten we ‘m in ieder geval ook nog om de randen heen af. Ik heb liever niet dat er teveel kit uitgedrukt wordt, het zwart kleurt niet zo met de rest van de laadbak… Op hoop van zegen de hoek erop gezet en stevig in z’n profiel gehamerd (voorzichtig uiteraard):

En het ziet er weer uit als nieuw! Uiteraard het gaatje nog even dichtkitten en we zijn klaar! Het afkitten langs de randen doen we later. Verder hebben we nu een externe compressor. Deze moet alleen wel stroom hebben (1100W) ook is het wellicht nodig om de huishoudaccu’s eens op te laden als we langere tijd niet op een plek staan met stroom. Daarom wilde ik een aggregaat hebben. Diesel had mijn voorkeur, maar is niet te betalen. Dan dus benzine. Daar heb je werkelijk alle soorten en maten van. Wat koop je dan? Ten eerste iets wat betaalbaar is, want je kunt ook voor 3000,- iets kopen, maar dat valt niet in het budget. Vervolgens is er de keuze tussen 2-takt en 4-takt. 4-takt loopt rustiger, vaak stiller, stinkt vaak minder en heeft geen mengsmering (olie door de benzine) nodig. Nadeel is dat deze wel meer onderhoud nodig heeft (olie wissel, evt. kleppen stellen, ed.). Een 4-takt loopt vaak wel zuiniger, dus we gaan voor 4-takt.

Tot slot het vermogen, hoeveel Watt kun je eruit halen. Hoe meer Watt, hoe sneller je accu’s vol zijn (als je de accu’s zo snel mag laden) maar ook hoe meer brandstof je verbruikt. Hier liep ik een beetje op vast. Ik wilde graag iets waar ik in ieder geval de compressor op kon laten draaien, dus 1200 Watt minimaal. Dan vallen er een heleboel kleine, ultra stille (en dure) aggregaten af. Wat kwam ik toen tegen? Een Hyundai aggregaat van 2600 Watt. Voldoet aan alle eisen en wensen, maar is ongelooflijk zwaar (45Kg!). Goed, daar bedenken we wel iets op, gezien die nu voor €300,- te koop was. Die dus gekocht (opgenomen in kostenoverzicht) getest, na ‘m met olie gevuld te hebben:

Los van het gewicht ben ik er érg tevreden over! De compressor laat die gemakkelijk draaien en hij start ook gemakkelijk. De échte gebruikers review komt natuurlijk pas als we op reis zijn. En dat duurt niet lang meer, binnen een maand zijn we al op pad!