Regels, regels, regels

Uren heb ik zitten lezen en zitten zoeken om nou uit te vinden hoe het zit met de achteroverhang. In deze post heb ik het er eerder al over gehad, na contact te hebben gehad met de RDW. Die stuurde mij door naar deze pagina (ook te vinden op de Naslagwerk pagina van deze site). Hier zou alle informatie in staan. Na uren gezocht te hebben kon ik nog niets vinden. Nogmaals de RDW gebeld, ditmaal een vriendelijkere medewerker die beter heeft geholpen. Hij gaf direct aan dat ik me geen zorgen hoefde te maken met mijn overhang. Fijn, maar dat heb ik graag zwart op wit, dus waar kan ik dat vinden? In hetzelfde bestand… Na nog heel veel te hebben gelezen heb ik het volgende gevonden, hou je vast, het is taaie stof:

  1. Ja juist, dat komt dus neer op het volgende, even visueel gemaakt voor de beelddenkers onder ons:

In deze afbeelding gaat het om een trekker-oplegger combinatie, maar het idee blijft gelijk.

  1. -5. Is niet van toepassing
  1. De maximale uitzwaai mag maximaal 80cm zijn (punt b is niet van toepassing bij mij). De uitzwaai gaat natuurlijk over de achterkant. Maar hoe wordt die gemeten? Daarvoor heb ik wéér een ander bestand geraadpleegd, namelijk deze.

Daarin staat het volgende:

Dit document geeft meer informatie over hoe de test uit te voeren.

6.1. Binnen de cirkels rijden dus en je moet dit 360° vol kunnen houden zonder de binnen cirkel of buiten cirkel te raken.

6.1.1. Met een twee asser zoals de brandweerauto lijkt lading mij weinig verschil maken maar vooruit.

6.1.2. Ze hebben het hier over spiegels, breedtelampjes, etc. Deze worden dus niet meegenomen in de meting (uiteraard).

6.2. Niet van toepassing

6.3.1. Al besproken

6.3.2. Dit is interessant, je mag dus niet zelf zo gunstig mogelijk binnen de cirkels gaan rijden, de buitenste hoek van het voertuig aan de voorkant moet de buitenste cirkel blijven volgen.

Verder over de uitzwaai:

7.1.1.2. Zoals op het plaatje te zien rij je dus met de vrachtwagen de cirkel in. De buitenste hoek aan de voorkant op de buitenste cirkel. Vervolgens “teken” je een lijn zoals de buitenste zijkant van het voertuig nu is. Dan ga je rijden, met de voorste hoek de buitenste cirkel blijven volgen. De achterkant (vanwege de uitsteek) zal dan buiten de “getekende” lijn komen. En dáár mag je niet meer dan 80cm buiten komen.

Is het nu duidelijk? Ja, opzich is nu duidelijk wat wel en niet mag. Heb ik hier praktisch iets aan? Nee! Helemaal niets. Wat voor mij veel makkelijker zou zijn geweest is een afstand in centimeters vanaf de achteras. Dan kun je meten en klaar. Ik kan nu twee dingen doen:

  1. Ik zoek iemand met een (3D)CAD-programma (heb ik zelf niet) en geef alle benodigde maten door. Daarmee kan er vrij eenvoudig een simulatie gemaakt worden, gewoon statisch.
  2. Ik doe zelf een test. Ik zorg ervoor dat de achterkant van de brandweerauto zover uitsteekt als straks met de caravan erop, zet de cirkels ergens waar veel ruimte is op het asfalt en doe de test. Niet makkelijk maar wel mogelijk.

Ik ga in ieder geval de eerste optie proberen, als dat lukt scheelt het een hoop tijd. Wellicht doe ik de tweede optie alsnog wel. We weten nu in ieder geval dat het nog geen verloren zaak is met de uitsteek aan de achterkant.