Pech

Daar sta je dan, bij de Praxis op de parkeerplaats, “even alleen met de kinderen” zonder Anne weg met de brandweerauto. Je hebt je “boodschap” gedaan (één Ø40mm PVC sok) start de motor, wacht tot die lucht draait en haalt de handrem eraf. Maar die handrem gaat er niet af. Nog eens proberen, nog eens, maar niets.

Lang geleden heb ik als een iets soortgelijks gehad. En al weken viel me nog iets op; normaal hoor je, rond de 7 bar, een pssst. Nu was het vaker pst pst psssst pst pst. Beetje raar, maar geen problemen. Nu dus wel. Het ding wat dit sissen doet is het overdrukventiel. Die schakelt de druk van de compressor af om de luchtdruk in het luchtsysteem niet te hoog te laten oplopen. De handrem van de brandweerwagen wil er pas af als er voldoende luchtdruk is. Schijnbaar haalde die de luchtdruk nu niet. Na een half uur van alles proberen toch Anne maar gebeld om ons op te halen, hij doet het gewoon niet.

Dus allemaal ingeladen, inclusief ikzelf, en naar huis om te eten. Onderweg al wilde plannen gemaakt wat we gaan doen met de brandweerauto en hoe. Ik dus de aggregaat achterin de auto samen met de bandenpomp om eventueel extern luchtdruk te kunnen geven. Maar het hele gebeuren was weer afgekoeld en deed het vanzelf alweer. Dit kan ik niet weer hebben, dus ik moet een nieuw onderdeel hebben.

Dit ventiel zit net achter het voorwiel aan de bestuurderskant:

Eerst eens ruimte maken om erbij te kunnen. Daar zit namelijk de rubberen flap ook nog in de wielkast:

Flap even weggehaald:

Ziet er meteen beter uit ook! Gelukkig is er nog een prima leesbaar typeplaatje op het ventiel aanwezig, met een merk wat een ieder kent!

Eerst de lokale garage gebeld, die gaf aan dat hij kon zien dat het inderdaad een Bosch artikel was, maar dat hij het niet kon bestellen. Ik moest maar even contact opnemen met de dichtstbijzijnde Bosch dealer. Die gaf aan dat, ondanks dat er Bosch opstaat, het een artikel is van Knorr remsystemen. Ik moest Knorr Benelux maar even bellen. Knorr Benelux kon het artikel inderdaad vinden, voor maar liefst €408,- (bruto)! Oef, dat is niet wat ik gehoopt had… Op voorraad maar ik kon niet bij ze bestellen, dát kon alleen via hun dealers. Dus de dichtstbijzijnde dealer gebeld. Die gaf aan dat er ook imitatie beschikbaar is. Wat kost deze dan, netto? €58,08. Precies, dat is wat we willen. Snel vervangen, voordat we weer met pech staan.

Het stelt niet veel voor dat vervangen, 2 luchtleidingen en 2 boutjes die het ventiel vastzetten aan de beugel. Maar wat zaten die luchtleidingen vast! Zelfs met een lange steeksleutel 27 en een moker wilden ze niet los. Dan maar verwarmen:

Wat restmateriaal traanplaat om andere leidingen te beschermen gebruikt en dit werkte! Beide los:

Toch altijd mooi, een glimmend nieuw onderdeel. Toen ik ermee klaar was, met mijn vieze vingers, glom die al lang niet meer zo trouwens. Inbouwen ging gemakkelijk:

Testen is hier natuurlijk belangrijk, doet die het? Jazeker! De afschakel druk is wel iets hoger 8 bar in plaats van 7,8 bar. Dit komt weer ten goede bij het oppompen van de banden, zit er iets meer druk in. De 7,8 bar was overigens meer 7,2 geloof ik, maar dat doet er niet toe. Na één harde Pssst kon de handrem er weer af. Dat vraagt om een testrondje:

Doet het weer prima, voor 5 tientjes en een uurtje werk. Kosten opgenomen in het kostenoverzicht. Ik ben dik tevreden, geeft ook iets rust dat als er iets stuk is aan de vrachtauto (waarmee ik geen sleutelervaring heb) het toch ook zelf wel op te lossen is. Nu kunnen we verder met bouwen!

Leave a Comment

Your email address will not be published.