Opbouw eraf!

De brandweerauto opbouw moest eraf. Dat was de taak voor zaterdag. Zoals hier al eens omschreven staat de brandweerauto op een parkeerplaats bij een speeltuintje. Ik wil dus niet een half afgeslepen opbouw op de brandweerauto laten zitten. Als kinderen het als klimrek gaan gebruiken met scherpe randen voel ik me toch verantwoordelijk. De opbouw moest er dus in 1 dag af. Vrijdag avond dus maar vast begonnen om alvast alle rolluiken uit de opbouw te halen, dan hoeft dat zaterdag niet meer.

Een mooie start zaterdag ochtend om mee te beginnen. Het is enorm koud (het ijs op de daken) maar in ieder geval droog. Ik werk mezelf wel warm met deze klus lijkt me! Om te slijpen had ik wel stroom nodig, en mijn huis is écht ver van het speeltuintje af. Ik dus alle verlengkabels en haspels die ik kon vinden verzameld en uitgerold:

Dit was allemaal nodig om bij de brandweerauto te komen, over de 60 meter! Nu was het dan zo ver, het “point of nu return”. Voordat je de slijptol in de brandweerauto opbouw zet kun je ‘m nog verkopen als brandweerauto. Als de opbouw er één keer af is kan het alleen nog verkocht worden als expeditievoertuig. Maar we zijn niet van plan iets te verkopen, dus de slijptol erin! Omdat een beeld meer zegt dan 1000 woorden hier een aantal plaatjes:

Op dit punt begon het natuurlijk alsnog te regenen, niet meer opgehouden.

Op dit punt was de, als bankkluis gebouwde watertank, zo vrij dat die eruit kon. Ik was alleen bank dat de tank zó zwaar en onhandelbaar zou zijn dat ik ‘m niet op de parkeerplaats durfde te lossen. Dan maar even naar het huis rijden om ‘m daar te lossen. De brandweerauto had achterin, waar de pompbediening ooit was, een hendel voor het handgas. Hiermee konden ze, zonder de cabine in te gaan, het toerental van de brandweerautomotor verhogen om de pomp sneller te laten draaien.

Deze hendel heb ik echt niet nodig voor een expeditievoertuig, dus heb ik ‘m verwijderd. Dit ging alleen niet gemakkelijk, dus heb ik de kabel een stuk uitgetrokken en ‘m doorgeslepen. Prima oplossing dacht ik. Totdat ik dus ging rijden om de watertank te lossen, doen bleek dat de brandweerauto nu automatisch half gas gaf! Dit later opgelost door de hele kabel los te koppelen van de motor.

Victory! Ik heb er nóg spierpijn van maar het is gelukt! Na de bovenstaande foto heb ik nog ruim 2 uren nodig gehad om alles op te ruimen en de achtertuin staat nu meer dan vol met brandweerwagen onderdelen. Hiervan ga ik ook weer een hoop gebruiken, wat het lastig maakt om op te ruimen. Het moet nog maar even zo blijven staan. De ombouw van brandweerauto naar expeditievoertuig heeft in ieder geval weer een grote stap gemaakt!