Opbergkisten

Nu we licht hebben met dakramen willen we ook nog wat duisternis met opbergkisten. Aan de buitenkant van de brandweerauto is namelijk heel veel ruimte, wat nu niet gebruikt wordt. Omdat we met z’n vijven op reis gaan, ook nog met drie kleine kinderen, hebben we waarschijnlijk genoeg bergruimte nodig (of we willen te veel meenemen). Ik heb het al eens eerder over opbergkisten gehad, met een offerte erbij van bijna €2500,-. Geen optie. Na lang zoeken ben ik kisten tegen gekomen voor op de dissel van een aanhanger. Volledig kunststof, maar wel met sleutel afsluitbaar. Een stuk vriendelijkere prijs ook; met wat extra korting hebben we bij Van Welpen in Westerhaar 7 kisten kunnen bestellen voor €463,05 incl. verzendkosten (opgenomen in het kostenoverzicht)!

Dat zijn natuurlijk betere prijzen. Hoe hadden we dat dan in gedachten? Onder de cabine is de treeplank, die ook gebruikt werd voor opslag van een aantal brandweerslangen. Hier wil ik, aan beide kanten, graag 2 kisten onder hebben. Aan de bestuurderskant is alles dan vol, daar zit immers de vuilwatertank al.

Aan de passasierskant zit de LPG tank, maar daar heb ik rekening gehouden met de opbergkist, die zou ernaast moeten passen.We beginnen met de kleintjes. En wat zien we direct als we gaan passen? Het past niet. De voorste onder de cabine wel, maar de achterste niet. Daar zit namelijk de brandstoftank (aan beide kanten). Die zit met banden vast (zoals de vuilwatertank). Om die op te kunnen spannen komt de draad naar onder, in de weg voor de opbergkist.

Ik heb de band voor losgemaakt, de strip boven de steun geplaatst in plaats van onder, en vervolgens met de achterste bout de band weer strak getrokken. Zo steekt er aan de voorkant nog maar één centimeter uit.

Goed idee, goede uitvoering maar toch nog steeds te laag. Ik heb de maten van de kisten nauwkeurig bekeken voordat ik bestelde, maar het scharnier van de kleine kisten blijkt 3cm hoger te zijn en zit aan de onderkant. Daardoor moet de hele kist 3cm hoger komen en dáár is nou net geen ruimte voor. De voor de hand liggende, maar niet persé de mooiste oplossing; de kist op zijn kop monteren. Dat moeten dan maar. Achter de voorste kist is nog best veel ruimte die ik graag benut. Omdat ik van het idee afgestapt ben een extra brandstoftank te monteren (moeilijk te vinden in de juiste afmetingen, extra tankslot, extra sleutel, extra brandstofleidingen, extra brandstofpomp, etc.) leek het me een goed idee om wat extra brandstof in jerrycans mee te nemen. Door de jaren heen heb ik er voldoende verzameld. Een 20 liter jerrycan past precies achter de voorste opbergkist en kan er dan ook nog niet uit zonder de kist weg te halen.

Bijna ideaal, alleen de uitlaat zit er érg dicht achter. Boven deze uitlaat zit overigens de slang van de verwarming. Die mag ook nog wel wat extra (hitte) bescherming hebben. Dus even snel, met rest materiaal traanplaat, een hitteschild gemaakt:

Bij het monteren weer iets wat aan de cabine én aan het onderstel vast zit. Die moet dus op het lijstje wat losgehaald moet worden voordat de cabine gekanteld kan worden.

De voorste kist moet er dus makkelijk af kunnen om bij de jerrycan te kunnen. Maar dieven (die op zich de jerrycan niet kunnen zien) moeten dat niet (makkelijk) kunnen. De oplossing, een slotbout van binnenuit de kist, door de plaat heen en aan de buitenkant vastzetten met een stermoer:

Als de stermoer losgedraaid is steekt de slotbout nog zo ver door de plaat dat je de kist er alsnog niet af kunt halen. Wel als je deze met iets in de kist zou slaan natuurlijk. Alle kisten gemonteerd ziet dit er zo uit:

Ja, daar worden wij blij van! Ik wilde de ruimte tussen de kisten voor alsnog benutten, daar heb ik ook nog een jerrycan geplaatst:

Maar die is wel makkelijk te stelen natuurlijk. Hoe zetten we dit vast? Ik heb een hekel aan nóg meer sleutels dus een los slot erop wil ik niet. Ik kan een stang door de kisten maken maar dan heb je gaten in je kisten. Ik stond er zo over na te denken toen Anne zei: Kun je niet iets vanuit de treeplank van boven. Dát is een goed idee, dus zo uitgevoerd:

Een ketting die aan één kant vastzit, aan de andere kant door een gat in de aluminium plaat naar binnen gehaald word en “vergrendeld” met een carabijnhaak of iets dergelijks. Deur dicht en niemand kan erbij. Top! De andere kant moet ook maar ik denk dat ik die pas op reis doe. De tijd begint namelijk behoorlijk te dringen en ik wil nu nog dingen doen die veel herrie maken zodat dit niet in de natuur, op de camping of op een camperplaats hoeft. De kisten kunnen in principe met een spanband op het dak ook mee, een paar gaten boren zal op reis niemand zich aan storen.

Leave a Comment

Your email address will not be published.