Nieuwe bandenset

Het lijkt wellicht alsof er al een tijdje niets met het onderwerp van offroadbanden gedaan is, maar op de achtergrond gaan we gewoon door. Zo ben ik nog steeds op Marktplaats aan het zoeken (zonder resultaat) en hou ik mijn ogen open. Ik ben er ondertussen achter dat een set standaard “constructievoertuig” velg & band van een MAN op de Magirus zou moeten passen. Het gaan dan natuurlijk wel om de schaarse velgen van de lichtste uitvoering onderstel met 8 gaten in plaats van 10. Ongeveer dit:

Dat biedt mogelijkheden, dus bij de MAN dealer een offerte opgevraagd voor een complete set (van 5).

Het bovenste gedeelte is per stuk (ex BTW) de verschillende mogelijkheden qua band. Onderaan (het totaal) is op basis van het goedkoopste en dan een set van 5. Dát is dus een beetje te veel. Wel goed om te weten wat de nieuwwaarde is. We zoeken nog even verder!

Van het weekend natuurlijk ook lekker bezig geweest met de ombouw van brandweerauto naar expeditievoertuig. De cabine was weer aan de beurt om verder afgemaakt te worden. We gaan op reis met onze 3 kinderen en willen wel dat die goed kunnen zitten. Hier was de basis van het frame van de scheidingswand al klaar, zaterdag helemaal afgemaakt met ook de dwarsliggers om de houten platen op te bevestigen.

Vervolgens was het tijd om alle verbindingen goed af te lassen en vervolgens de las weer vlak te slijpen om het hout erop te kunnen leggen. Tijdens het lassen (wat altijd stinkt) vond ik opeens wel dat het wel érg ging stinken. Ik meende ook zwarte rook te zien. Dus ik even mijn laskap af, blijkt het oude gordijn, wat ik als spatscherm gebruikt, tóch niet zo vuur vast te zijn als ik dacht, vlammen van 40cm hoog! Daar heb ik maar even geen foto van gemaakt, eerst maar uitgetrapt.

Na het staal was het tijd om met hout te beginnen. Zoals al een aantal keren besproken heb ik de platen uit de slangopslag van de brandweeropbouw gebruikt om de tussenwand te maken. Eerste de zitting:

En vervolgens ook de rugleuning (foto in het donker genomen dus niet al te scherp):

De achterkant van de cabine, wat dus bergruimte gaat worden, ziet er nu zo uit:

Alle lassen zullen nu geconserveerd worden tegen corrosie. Daarna de binnenkant afkitten om alles zo geluidsdicht en tochtvrij mogelijk te maken. We zijn weer een stapje dichterbij!