Montage offroadwielen

Het is zover, we kunnen de offroadwielen gaan plaatsen! Ik heb nog nieuwe conische veerringen besteld, maar die waren uiteraard nog niet binnen. Dan eerst maar met de oude. Allereerst moeten we de brandweerauto zo veilig mogelijk op kunnen krikken. De nieuwe wielen zijn groter (in diameter) dan de oude, dus kan het zijn dat als het oude wiel eraf is ik nog iets verder op moet krikken. Dan wil ik niet onder de vrachtauto liggen.

Dus een goede pijp gezocht die precies over de hendel van de krik past:

Op die manier kan ik vanaf de voorkant van de wagen krikken zonder eronder te hoeven. Wel zo veilig. Bij de achterkant gaat dit nu ook nog, als de caravan er straks opzit wordt het denk ik wel lastiger. In ieder geval hoef ik niet met mijn hele lichaam onder de brandweerauto te liggen.

Deze pijp gebruik ik trouwens ook op mijn wielmoer sleutel. Zoals in deze post al beschreven moeten de wielbouten op een bepaalde kracht vastgezet worden. Omdat ik (nog) geen momentsleutel bezit die deze krachten aan kunnen heb ik het anders opgelost.

Deze pijp schuif ik over de wielmoersleutel:

Ik heb de pijp zwart gespoten tot op 85cm van de wielmoer af (beide kanten van de pijp). Ik weeg zelf met kleding ongeveer 60Kg. 60 x 9.81=588.6N. Op een pijp van een meter (want Nm = kracht maal arm) is dat dus 588.6Nm. Ik wil echter rond de 500Nm uitkomen. Dus 588.6 x 0.85 (85cm i.p.v. 100) = 500.31Nm. Prachtig! Om de wielbouten vast te kunnen draaien ga ik nu dus op de 85cm staan met één voet, als de pijp horizontaal is. Indien de pijp niet meer zakt terwijl ik erop sta zit die vast op (ongeveer) 500Nm!

Goed, de brandweerauto kon dus opgekrikt worden en we hadden gereedschap om te wisselen. Waar wachten we nog op, wisselen dan!

Dat ging prima. Ik moet wel zeggen, alle vier de wielen met de hand loshalen, wiel eraf pakken, in de tuin zetten, ander wiel uit de tuin halen, erop zetten, vastzetten met de hand en vervolgens op moment is wel écht slopend! Maar, we hebben nu wél vier offroad wielen op de brandweerauto! Hoe ziet de tuin er nu uit? Zo:

Hopelijk kunnen we de originele wielen binnenkort verkopen. En dan is het natuurlijk tijd om ook een stukje te rijden met de offroad wielen. Bij de eerste 3 meter achteruitrijden bleek al dat, tijdens het sturen, de voorwielen aanlopen tegen de bevestiging van de spatlap voor. Na wat “gepast geweld” met mijn linkervoet was er ineens een aantal centimeter meer ruimte en konden we gaan rijden.

Allemaal goed, ook op hogere snelheden (tot 75km/h gereden) geen trillingen, rijdt gewoon rechtdoor, stuurt net zo makkelijk (leve stuurbekrachtiging). Ik ben heel tevreden! Maar ik wilde natuurlijk eigenlijk nog even kijken hoe het zit met grip. Dus ik kon het niet laten mezelf even “vast te rijden” in gewone wegstand (dus geen difflock of 4 wielaandrijving geactiveerd).

Hier zie je ook dat de brandweerauto deze wielen goed kan hebben! Ik mezelf hier vastgereden (het liep hier omhoog vanaf het weiland naar de dijk) door even plankgas te geven vanaf stilstand. Dan “graaf” je de achterwielen even in. Ik kon daar in wegrijstand niet meer uit komen. Dus de difflock ingeschakeld en vierwielaandrijving aan en hij kruipt er zo uit. Of dat aan de wielen te wijten is weet ik niet, maar het is wel leuk! Toch weer een kleine overwinning, weer een hoofdstukje afgesloten van het project!