Laadbak schoonmaken

De RDW keuring om de brandweerauto om te keuren naar camper is over een paar dagen. Voor de keuring zijn er een aantal eisen aan het interieur gesteld:

Het interieur moet er dus snel in! Op zich kan dit ook vrij snel, de complete zithoek van de caravan is immers bewaard. Daarmee zijn 3 van de 4 punten geregeld, alleen het kookgedeelte moet dan nog. Dit mag echter een los kookplaatje zijn die op een kastje vastzit (met één schroefje). Losse kookplaatjes hebben we nog uit onze tent-kampeertijd.

Maar voordat het interieur erin kan moet eerst de laadbak aangepast worden. Eerst moeten de vrachtautobanden er weer uit en moet de bak goed schoongemaakt worden. Er ligt namelijk nog heel veel aluminiumzaagsel en andere rotzooi in de bak. Maar het kwam goed uit om te beginnen met een bouwmarkt bezoekje om wat grote platen hout te halen en wat latjes.

Na de banden er weer uitgehaald te hebben was de energie er alweer aardig uit. Vanuit de laadbak (de onderkant zit ongeveer op 1.40 meter hoogte) een wiel er zo zacht mogelijk uit laten rollen. Die stuitert vervolgens, als een onvoorspelbare meteoriet, alle kanten op. Ga er zéker niet bij in de buurt staan, hij kan nog vervelende klappen uitdelen ook (ik spreek uit ervaring). Toen ze er allemaal uit waren moesten ze weer op elkaar gestapeld worden. Net zo tijd en energie rovend…

Aan de zijkant van de laadbak zitten rails om stangen tussen te kunnen zetten waarmee de lading gezekerd word. Deze rails heb ik niet nodig, dus gaan ze eraf. Met hoeveel schroeven zitten deze vast?

156 schroeven per rail (ja ik heb ze geteld). Na alle rails eruit gehaald te hebben (624 schroeven dus!) kon ik de bak goed gaan schoonmaken. Gelukkig kan ik dat heel snel:

Een lekkere frisse citroen allesreiniger met Dasty ontvetter voor de hardnekkige plekken. Super eindresultaat!

Nu de vloer goed laten drogen zodat we verder kunnen.

6 thoughts on “Laadbak schoonmaken”

  1. Hoe dik zijn de wanden van de bak nu ongeveer? Zit daar al isolatie in? En hoe kan er dingen aan bevestigen? Moet je alles lijmen?

    1. De wanden van de bak zijn 15mm. Dit is gewoon multiplex met een dun laagje epoxy (ofzo) erover, niet geïsoleerd dus. Hierin kan ik wel gewoon schroeven. Je hebt alleen niet heel veel vlees om te schroeven dus wel oppassen dat ik er niet doorheen ga!

  2. Ik vind het trouwens wel heel erg gaaf zo als je bezig bent, m’n handen jeuken om mee te doen. Dit had ik jaren geleden ook moeten doen, toen ik het nog had gekund.

    1. Bedankt! Ik waardeer jouw betrokken bijdrage! We doen wat we kunnen en maken soms fouten, dat hoort erbij. Leuk om dit op de blog te kunnen delen!

  3. Gewoon een vraag, is het belangrijk dat er kampeerauto komt te staan op het kentekenbewijs? Ik schat de leeftijd auto zo in dat je geen wegenbelasting meer hoeft te betalen, maakt het dan nog iets uit wat er op het kentekenbewijs staat, temeer daar er geen directe verbinding is tussen het campergedeelte en de cabine?

    1. Er zitten een aantal voor- en nadelen aan wel of geen camper vermelding op kenteken. De enige campervorm die Nederland kent is een personenauto. Dus als het een camper wordt, wordt het ook direct een personenauto. Hiermee mag je dus ook rijden als personenauto (op het rijbewijs na). Dus je mag wel inhalen waar een inhaalverbod voor vrachtauto’s is (in ons geval zinloos met een kruissnelheid van 75km/h), verboden in te rijden voor vrachtauto’s geld niet voor ons, etc.
      Nadelen zijn er ook, de regelgeving voor personenauto’s is iets strenger dan voor vrachtauto’s. Zo zijn voor dit bouwjaar (1980, inderdaad wegenbelastingvrij) in een vrachtauto geen gordels of ruitensproei-installatie verplicht, maar wel in een personenauto.

      De échte reden dat ik de keuring laat doen is echter simpel; een vrachtauto is als particulier bijna niet te verzekeren. Een camper (en dus personenauto) wel. Mijn verzekering nu, de NKC heeft een tijdelijke “ombouwverzekering”. Hiermee kun je een vrachtauto verzekeren, mits die omgebouwd wordt tot camper. Zodra die camper is word de verzekering goedkoper en mag je er echt mee gaan rijden.

Comments are closed.