Kenteken keuring

Bij de RDW. Ik had al (online) een afspraak gemaakt en daarbij een ééndagskenteken aangevraagd. Die is alleen geldig op de dag van keuren en er zit geen verzekering bij. De Duitse platen (die nog 3 dagen geldig zijn) zaten nog op de brandweerauto. Dus het ééndagskenteken (op wit karton geschreven met permanent marker) in de cabine gelegd en lekker rijden. Eerst naar mijn oude baas, om de motor van het dak te tillen met de bovenloopkraan. Éénmaal op de brandweerauto bleek dat alle spanbanden los zaten en de motor verder onderuitgezakt was. Op zich geen drama, de ladderhouders hielden ‘m wel tegen. Met de bovenloopkraan was die er wel zó vanaf.

De motor aan de kant gezet, brandweerauto snel aan de oud-collega’s laten zien (alleen maar positieve reacties!). Daarna snel door naar ‘t RDW keurstation. De laatste kilometer zag ik al een donkergrijs VW busje achter me rijden. Aangekomen bij de RDW stopt ‘t busje, undercover politie… gedaan alsof ik ze niet gezien had en snel naar binnen. Maar dat was niet voldoende voor ze, na een minuutje (ze zullen wat opgezocht/nagevraagd hebben) zetten ze hun busje achter de brandweerauto.

Deze hardwerkende agent was op zoek naar de bestuurder, dus maar snel naar buiten gelopen. Daar kreeg ik te horen dat mijn Duitse kenteken niet geldig is in Nederland! Ik hem nog mijn verzekeringsbewijs van deze platen laten zien waarop ook Nederland staat, maar hij liet in zijn politieboek zien dat ze alleen in Duitsland geldig zijn. Ok, kan zijn. Gelukkig had ik het ééndagskenteken ook bij me, dus beloofd die erop te zetten. Maar daarmee was het niet klaar! Nee, deze agent, zijn werk goed uit willen voerend, moest de platen officieel in beslag nemen, vertelde hij me. Hij liep direct naar binnen bij de RDW om nog even te vragen of ik zo überhaupt wel mocht keuren, want de platen waren immers niet geldig.

Het lekker nuchtere vrouwtje van de RDW zei gelukkig: wij letten er niet zo op met wat voor platen een voertuig hier komt en in beslag nemen lijkt mij niet nodig, kan hij de platen mooi in de garage ophangen. Bedankt mevrouw. Daarmee was de agent wel klaar. Ik ‘m bedankt en een prettig weekend gewenst.

Wel, nu keuren. Vriendelijke keurmeester en weinig interessants. Een kwartiertje met ‘m om de wagen gelopen, geholpen met opmeten en vervolgens 30 minuten (!) gewacht tot het papierwerk in orde was.

Ik wil snel afrekenen om verder te kunnen, maar bij de balie was nog een verrassing:

Vooruit. 40 minuten later liep ik, met een voorlopig kentekenbewijs, naar buiten. Het vrouwtje van de RDW gaf overigens nog aan dat voor voertuigen boven de 3500Kg geen BPM aangifte gedaan hoeft te worden omdat ze simpelweg niet BPM plichtig zijn. Scheelt weer werk.

Op de hoek van de straat zat een auto-onderdelen zaak, daar wilde ik meteen platen laten maken. De beste meneer zegt: geen probleem, maar iedereen is even om pauze, dus ‘t duurt wel 20 minuten… vervolgens ook weer 35 minuten verder en we hebben kentekenplaten!

De brandweerauto naar de garage gereden voor APK en daar laten staan. Ik op de motor naar huis. De garage gaf nog goede tips: een luchtgekoelde motor nooit direct na ‘t rijden uitzetten maar even een minuutje laten draaien. En; neem een extra set snaren mee voor de ventilator van de koeling, anders sta je als ze knappen. Mede daarom ga ik naar deze garage.

Jasper stond vanochtend raar te kijken toen die met Anne de brandweerauto zag staan op de parkeerplaats. Hij zei: “kijk een brandweerauto!” “Met een motor op ‘t dak…”. Louise was de scherpe van de 2 en zei daar direct achter aan; “ónze brandweer”.

Het was weer een dagje, maar ‘t resultaat mag er zijn. Hopelijk niet te veel punten voor de APK…