Isolatie laadbak

De laadbak is leeg en schoon, klaar voor het interieur! Of toch niet? Deze laadbak is, zoals omschreven, gemaakt van hout. 15mm Dikke wanden, 18mm dikke bodem. Een goede basis, maar geen isolatie. Is isolatie dan daadwerkelijk nodig? Als je gaat zoeken op internet vindt je vele busjes die tot camper omgebouwd worden. In deze busjes is isolatie erg belangrijk, want de “laadruimte” het gedeelte waarin je slaapt, is ook deel van de cabine. Als je dus in zo’n busje rijdt die niet geïsoleerd is, hoor je veel geluiden en galm van achter. Daar hebben wij geen last van, de cabine is immers niet hetzelfde als de laadruimte. Toch is isoleren tegen geluid geen slecht idee. Als we eens op een camping staan met veel geluiden of we staan dicht bij een vliegveld, treinspoor, etc. dan is het wel fijn om wat isolatie te hebben.

Daarnaast is er natuurlijk nog isolatie voor temperatuur. Hoe dikker de isolatie hoe makkelijker de woonruimte koud of juist warm te krijgen/houden is. Echter, wij gaan naar het zuiden van Europa op reis (de eerste reis in ieder geval) waarbij het continue erg warm is. De isolatie zal daarin dus weinig doen. Wel is de bedoeling (of in ieder geval de wens) om nog eens een noordelijke winterreis te gaan maken. Als ik nu geen isolatie toepas, moet dan de hele bak weer leeg om alsnog te gaan isoleren. Eindconclusie: we gaan isoleren.

Verwacht er niet teveel van, gewoon 20mm piepschuim, vergelijkbaar met de caravan. Daarvoor waren de latjes en de platen:

Wat hebben we dan gehaald? 12mm dikke multiplex platen voor de bodem en 4mm dikke (dunne) multiplex platen voor de wanden. De 20mm piepschuim komt tegen de wanden en op de latjes, 22mm dik, komen de platen. Wat mag dit dan kosten? Een hoop: €451,50 . Uiteraard toegevoegd in het kostenoverzicht. Dit is de bedoeling in de laadbak; achteraan beginnen we met een latje:

Op elke vaste afstand maken we een patroon van latjes:

Dat patroon zetten we voort. Vervolgens worden de tussenruimtes opgevuld met piepschuim:

Alles opgevuld; best een mooi gezicht!

En dan de 12mm platen eroverheen:

En we hebben een bodem! Ik heb over de hele breedte van de laadbak gemarkeerd waar het midden van de latjes zit (met een potloodstreep), zodat ik de schroeven op de goede plaat in het hout draai. Daarnaast is het voor later, als ik dingen heb die écht goed vast moeten zitten, de juiste markering waar ik meer dan 12mm hout kan pakken. Ik heb de houten platen ongeveer 10mm kleiner gehouden dan de breedte van de laadbak, zo is er ruimte voor uitzetten en weet je zeker dat het niet gaat piepen/schuren tijdens bewegingen. Deze rand wil ik wel graag netjes afgekit hebben:

Als we dan toch aan het kitten zijn, ook direct de aluminium plaat op de wand maar dichtzetten:

Ik ben tevreden met het eindresultaat! De gang moet er wel in blijven, de keuring staat voor de deur!

2 thoughts on “Isolatie laadbak”

  1. Jaap Lucassen

    Vergeet je elektra niet! Je had tussen de vloer de nodige buizen kunnen opnemen om kabels te trekken. Misschien nu nog langs de randen voordat je ze gaat kitten?

    1. Ik heb inderdaad overwogen om de elektra, gas- en waterleidingen in de vloer te leggen. Echter heb ik besloten dit niet te doen, maar in een kabelgoot in de hoeken te leggen. Uitgezonderd de doucheruimte, maar daar komt een (verhoogde) douchebak ik waar in onderdoor kan. Voordeel van deze bouwwijze is dat ik niet vooraf hoef te weten welke kabels waar komen (want dat weet ik nog niet) en dat er geen “koudebruggen” of verminderde isolatie ontstaat.
      Nadeel is uiteraard dat er goten overal aanwezig zijn en dat je soms door kastjes heen zal moeten. We gaan het zien!

Comments are closed.