Indeling cabine

Gisteravond eerst een aantal kerstkaarten rondgebracht in het dorp. Hoe doe je dat? Met de brandweerauto natuurlijk! In het donker door de krappe kerstraatjes was wel even een uitdaging, zeker als je tegenliggers hebt die niet snappen hoe veel ruimte een vrachtauto nodig heeft om een bocht door te kunnen. Het is gelukt, kaarten op de bus en de brandweerauto heeft weer even een rondje gereden en de accu’s kunnen laden.

Terug op de parkeerplaats kon ik weer verder in de ondertussen lekker warme cabine. Ik heb hier ons plan met de cabine verteld. Gister ging ik verder en heb ik de plannen gewijzigd. In de cabine zijn er 4 zaken belangrijk voordat we op reis kunnen.

  1. Zitplaatsen voor de drie kinderen. Niet onbelangrijk.
  2. Riemen voor ons alle vijf. Voor ons een harde eis (vanwege het bouwjaar niet voor de RDW of politie).
  3. Geluidsisolatie. Want de brandweerauto maakt écht veel herrie op de snelweg.
  4. Cabinescheidingswand. Om het voorste gedeelte, waar we met zijn vijven zitten, te scheiden van het opslag gedeelte achterin.

Ik ben gister begonnen de bestuurdersstoel te verwijderen, samen met alle 230 Volt elektra vanuit het laadpunt van de vrachtauto. Een brandweerauto hangt in de kazerne altijd aan het stopcontact om zo de portofoons en andere electronica opgeladen te houden zonder dat dit ten koste gaat van de accu’s van de wagen. Voor ons is dit niet nodig, dus heb ik alle verdeelstekkers, diverse opladers, etc. eruit gehaald. Er zit ook een omvormer in, van 230 Volt naar 24 Volt. Deze gaat naar het dashboard en daar naar een relais. Ik weet alleen niet wat deze schakelt. De kabel hiervan dus maar netjes opgeborgen in het dashboard in plaats van deze af te knippen.

Hier heb ik achter de bestuurdersdeur ook direct het zijpaneel weggehaald. Daar moet namelijk een gordel voor mij komen en aan de andere kant voor Anne. Omdat gordels destijds nog niet verplicht waren is er ook geen voorbereiding getroffen voor de bevestiging. Uiteraard moet de gordel wel een goed stevig bevestigingspunt hebben, anders scheurt deze los bij een aanrijding en helpt de gordel niet. De twee dwarsbalken zijn dunne plaat, dat zal niet sterk genoeg zijn. De gordel moet dus in het bovenste gedeelte komen. Ik zal binnenkort gordels zoeken op markplaats en dan een plan maken. Wat achter het zijpaneel ook direct duidelijk is: Magirus deed niet aan isolatie. Of het hier daadwerkelijk nodig is kan je ook afvragen, er zal vanaf daar weinig geluid komen. Als ik isolatie materiaal over hou gaat het er zeker wel in!

Vervolgens verder de bank met 3 zitplaatsen en de opbergbakjes achter de bestuurdes- en passagiersstoel te verwijderen. De ruimte ziet er dan als volgt uit:

Ik snap wel dat de brandweerauto herrie maakt, in het achterste gedeelte (waar de brandweermannen zaten) is geen isolatie. Echt helemaal niets. Gewoon een dunne plaat (2mm) staal, direct achter de motor geplaatst. Dan heb je wel herrie ja. Verder is er overdwars in de cabine een een soort “balk” gemaakt (het rode/grijze gedeelte). Deze is enorm sterk. De bovenste beugel moet eraf geslepen worden en dan is deze “balk” de basis van de zitplaatsen voor de drie kinderen.

Ook direct even gekeken of een scheidingswand mogelijk is. Dit gaat prima. Bovenop de “balk” kan een plaat naar achter getrokken worden, tot de voorkant van de deursponning van de achterdeuren. Dit is stevig staal waar iets in bevestigd kan worden. Van links naar rechts een frame erin maken van staal (hiervoor kan ik de profielen uit de opbouw gebruiken) en aftimmeren met hout (hiervoor kan ik de houten scheidingswanden gebruiken van de slangopslag:

Dan is er een solide scheidingswand, is de cabine kleiner geworden (makkelijker te isoleren tegen geluid, makkelijker te verwarmen, etc.) en is er een aparte ruimte voor de opslag. Ook is dit een mooie basis als zitplaats. Hier wilde ik dus 2 banken op monteren. Gister bedacht ik mij dat dit wellicht onzinnig is. De kinderzitjes hebben een vlakke bodem en kunnen overal opgezet worden. Voor de zitjes is geen stoel nodig. Andere mensen dan onze drie kinderen komen er toch niet achterin te zitten en als dit ooit nodig is kunnen er dan nog stoelen of banken geplaatst worden. Dus, we laten het bij de scheidingswand. Er moeten dan alleen nog gordels voor de zitjes geplaatst worden, deze kunnen mooi in het stalen frame vastgezet worden.

Verder met isolatie, toen de bestuurderstoel toch gedemonteerd was ook even één van de motorruimte platen gedemonteerd:

5 cm onder de bodemplaat zit direct de motor. En de enige isolatie die Magirus gebruikt heeft is een één centimer dikke mat van schuim. Verder niets! In een eerdere baan gebruikten wij vacuümpompen die ook veel herrie maakten. Die pompkasten werden met 40mm dik schuim beplakt. Dit kost alleen €55,-/m²… Ik heb nog wat reststukje liggen, daarmee wil ik in ieder geval de twee platen die recht boven de motor zitten beplakken. Dit schuim is namelijk hittebestendig dus kan aan de motorkant. Voordeel is dat het geluid zo ook niet “in het plaatmateriaal trekt” en voor vibraties gaat zorgen.

Ook de voorstoelen, die ik in eerste instantie wilde vervangen, laat ik wellicht toch maar zitten. Opzich zijn de stoelen prima (los van dat er niets verstelbaar aan is), ze hebben alleen geen hoofdsteun. Een hoofdsteun is vooral belangrijk bij een aanrijding van achter (Bovag). Wij wegen alleen wel 7000-8000Kg met ons expeditievoertuig. Aanrijdingen van achter zullen dus minder heftig zijn dan in een auto. Als de cabine zo ver klaar is dat we er met zijn vijven in kunnen gaan we een roadtrip maken om te testen. Dan kunnen Anne en ik bepalen of dit voor langere tijd ook vol te houden is of niet.

Voorlopig zal er even weinig aan de brandweerauto gebeuren helaas. Eerst de kerstdagen, dan zijn we een weekje weg. Mijn doel om de opbouw er in 2021 af te hebben is dus niet gelukt. Volgend jaar gaan we ook daarmee weer enthousiast aan de slag. De caravan die we op het oog hadden (deze) is ondertussen verkocht, dus we beginnen weer opnieuw. Hopelijk kunnen we wel wat vaart maken volgend jaar!