Draagbalken klaar

De voorzet die we hier gegeven hebben moesten we maar eens afmaken. Waar de voorste dwarsbalk moest komen was duidelijk, die moest precies onder de voorkant van het caravan chassis zitten. De rest van de verdeling moest ik zelf bedenken. Dat viel niet mee, want evenredig verdelen kwam niet uit vanwege de achterwielen, netjes om de achterwielen heen kwam niet uit vanwege het hulpframe, de goede plek op het caravan frame lag te ver naar achter, etc. Uiteindelijk gekozen voor 5 draagbalken. Soms zit er dan nog wat plaatwerk in de weg op het hulpframe:

Dus eerst alle balken voorzien van uitsparingen om ze vervolgens te kunnen passen. Wat ben ik blij met de afkortzaag! Dat scheelt zó veel getob met een slijptol! Uiteindelijk kwam ik uit op de volgende verdeling:

De 1e balk achter de achteras had best wel 20 cm verder naar voren gekund, maar nu zit die balk precies waar de achteras van de caravan zat. Dat deel is extra verstevigd in het caravan chassis dus laten we die maar gebruiken. De ruimte tussen de balken is ongeveer 70cm, alleen bij de achterwielen is het ongeveer 120cm. Moet kunnen, gezien daar geen zware watertanks komen en de caravan normaal helemaal niet afgesteund werd behalve op de dissel en as.

En dan lassen, lassen, lassen. Er zit bijna 2Kg aan lasdraad in alle lassen van deze draagbalken! De balken zelf zijn niet eens zo heel zwaar, nog net onder de 70Kg. Ik ben wel benieuwd wat de brandweerauto nu leeg weegt. Ik zou ‘m graag, voordat de caravan erop gaat, nog eens wegen. Zowel totaal gewicht als asdruk voor en asdruk achter. Eens kijken of dat te regelen valt.

Het begint ergens op de lijken! Alleen omdat de brandweerauto hier niet meer mag blijven staan, moet dus elke keer alles in orde zijn. Dus het kenteken en de lampen gemonteerd (even steuntjes op het staal gelast):

En zo kunnen we weer! Het begint nu echt op een draagplateau te lijken, zal niet lang meer duren voordat de caravan erop kan. Voordat dit kan zijn er nog 2 punten:

  1. De verbinding tussen draagbalken en caravanchassis. Normaal boor je in beide delen een gat en zet je er een bout doorheen, maar de flens van het IPE profiel is te smal om hier een normale boutmaat in te monteren. Hier moet dus nog iets voor bedacht worden.
  2. Conservering. Ondanks dat de meeste delen wel gedeeltelijk in de verf zitten zal het geheel toch even goed geconserveerd moeten worden. Alle lassen, maar ook al het reeds geverfde gedeelte. Gezien de temperaturen weer iets stijgen zal dit weer buiten kunnen.

Eerst punt 1 en dan punt 2, dan hopelijk dit of volgend weekend de caravan erop. Dat moet overigens ook nog geregeld worden, er zal iets van een kraan nodig zijn…

2 thoughts on “Draagbalken klaar”

  1. Even langs de gemeentelijke stort om te wegen? Voor het plaatsen zal ik eerder een heftruck gebruiken, dan moet ie er zo op staan zou je zeggen.

    1. De gemeentelijke stort om te wegen is geen slecht idee, die zit alleen erg ver weg (20km rijden). Op 10km rijden zit een bouwbedrijf met weegbrug. Ik zal die eens bellen of ik langs mag komen.

      Een heftruck om te plaatsen is opzich geen slecht idee, echter zit ik met de lepels van de heftruck. Het chassis van de caravan komt om het hulpframe te staan, daar passen geen lepels meer tussen.
      Desondanks hou ik de optie heftruck wel ik mijn hoofd, wellicht kan het toch werken.

Comments are closed.