Douchebak

Na het installeren van de verwarming in de laadbak is deze ruimte klaar om de douchebak te monteren. De douchebak moet natuurlijk helemaal afgekit worden om waterdicht te zijn, je wilt dus niets vergeten voordat je deze monteert. Ik heb gekozen voor een douchebak van 70x90cm. Zo hebben we voldoende ruimte om te douchen, ook met een kleintje erbij, en toch ook nog voldoende ruimte om de wc te kunnen monteren. De douchebak kwam zonder afvoer, die heb ik er los bij gekocht. De douchebak is van kunststof, erg dik en zwaar. Ik wilde rondom een frame maken van latjes waar de douchebak op steunt, met voldoende hoogte voor de afvoer. Zo gezegd zo gedaan:

Latjes onderling en aan de bodem en zijkanten vastgezet voor een stevig geheel. Direct een uitsparing gemaakt voor de verwarming. De douchebak er even opgelegd:

Ziet er goed uit! Er even op staan, oei dat buigt veel door! Het kraakt er zelfs een beetje van. Wat zegt de handleiding van deze douchebak eigenlijk? Leuke verrassing, in de handleiding staat: De ruimte onder de douchebak opvullen met zand! Dat is prima in een statische omgeving zoals een badkamer thuis, maar natuurlijk niet in een expeditievoertuig die constant in beweging is… Dan maar ondersteunen met houten blokjes:

Over bijna de volle breedte ondersteund in het midden en dan ook nog 4 extra blokjes. Nogmaals getest, nu is die stevig. Dan nog een afvoer. Met een stukje PVC buis van Ø40mm, een mof, verloop naar 32mm en een stukje PVC pijp van 32mm kwam ‘t precies uit:

Voordat we alles dichtkitten natuurlijk eerst even testen met de tuinslang thuis:

Zoals op de foto al te zien is loopt het water slecht weg. Heel slecht. Na 40 seconden staat de douchebak vol met water en stroomt al bijna over… En dat terwijl de specificaties van de afvoer voorschrijft dat er 31 liter per minuut afgevoerd kan worden… Ik dus bellen met de leverancier, dat werd een kastje naar de muur verhaal, maar uiteindelijk kreeg ik te horen dat als de afvoer niet op 90° maar bijvoorbeeld 87° gemonteerd zit dit veel zou schelen. Dus maar zo ingesteld en verder is het afwachten. Lang douchen was toch al niet de bedoeling maar 30 seconden is wel erg kort. Het is natuurlijk wel zo dat de douche van het expeditievoertuig minder water geeft dan de tuinslang. We gaan het zien. Wat heeft dit gekost? €103,53, uiteraard toegevoegd in het kostenoverzicht.

Terug naar het heden; hoe bevalt dat reizen eigenlijk? We hebben bijvoorbeeld gemerkt dat de afmetingen en het gewicht van onze camper niet altijd handig zijn. Omdat we besloten hebben binnendoor te rijden, in plaats van over de snelweg, rijd je vaak door dorpjes. Vaak mag je, in zulke dorpjes, niet via het centrum rijden (daar weren ze vrachtverkeer) terwijl dat wel de doorgaande weg is (die de navigatie aangeeft).

Maar ook dit is niet zwart-wit. Indien er een gewichtsbeperking is geeft dat geen twijfel. Meer dan 7,5 ton verboden mogen wij niet in. Maar was als er staat: verboden voor vrachtwagens van meer dan 7,5 ton? Wij zijn, op papier, geen vrachtwagen. Op kenteken zijn wij een personenauto. Of ze daar in Frankrijk ook zo over denken weet ik niet, maar die discussie wil ik wel aangaan. Daar gaan we dus wel gewoon in. Verder kijken we altijd of er nog een bord onderstaat: uitgezonderd bestemmingsverkeer. Als dat zo is weet je in ieder geval dat er wel vrachtwagens mogen komen, en dat de wegen dus geschikt zijn voor het gewicht en de lengte. Tot nu toe zijn we nog niet aangehouden en hebben we onszelf nog niet vastgereden.

Daarnaast merk je dat tanken ook vaak lastig is. In mijn beleving zijn vrijwel alle tankstations in Nederland gewoon 4 meter hoog, maar in Frankrijk zeker niet! Dan moet je wel eens creatief zijn:

Het bevalt in ieder geval goed! We houden jullie op de hoogte!

Leave a Comment

Your email address will not be published.