De keuring

Eindelijk is het dan zover, na weken voorwerk voor de keuring mogen we daadwerkelijk naar de keuring. Netjes op tijd komen we daar aan:

Het is veel hard werk geweest, maar ik denk dat die toch wel door de keuring gaat komen. Hij staat er ook best goed bij (op een aantal lelijke dingen zoals de kentekenplaat achter en de zijafscherming na):

Het melden bij de balie gaat soepel, wel word direct mijn kentekencard ingenomen. Indien die goedgekeurd wordt (daar gaan ze vanuit) klopt het pasje niet meer natuurlijk. Verder is het alvast betalen (€57,-, opgenomen in het kostenoverzicht) en wachten tot de keurmeester zover is.

En al snel is het zover, we mogen eerst even wegen:

Het leeggewicht is ongeveer 200Kg minder geworden (dit was, met brandweeropbouw 7410Kg). De keurmeester moest er nog even aan rekenen met het brandstofniveau. Mijn laatste meting was ongeveer 6000Kg, dus weegt de laadbak (met al het hout voor de isolatie en een berg gereedschap) ruim een ton! Vervolgens mogen we naar binnen:

Ik maakte mijn borst al nat voor alle moeilijke vragen, maar wat hier binnen gebeurde kon je nauwelijks een keuring noemen. Waar hebben ze naar gekeken:

  • 9 Zitplaatsen op kenteken. Dát vond de keurmeester vreemd, dus dat is even gecontroleerd. Bleek inderdaad zo te zijn dus dat laten we dan maar staan.
  • Het chassisnummer, vaste prik bij elke keuring.
  • De spoorbreedte (zowel voor als achter) is nu wel opgemeten en komt op kenteken (deze was niet ingevuld bij het huidige kenteken). Spoorbreedte voor is 196cm, achter 203cm.
  • De lengte, breedte en wielbasis van het voertuig. Breedte is onveranderd (250cm) evenals de wielbasis (372cm). Alleen de lengte is iets veranderd, we zijn nu ruim 7,5 meter lang (de exacte maat ben ik vergeten).
  • De achterdeur van de laadbak moest even open, van een afstandje heeft de keurmeester erin gekeken. Hij vroeg: “ga je alles goed vastzetten”? Met mijn “ja” mocht de achterdeur weer dicht.
  • Tot slot heb ik zelf gevraagd of de trekhaak (de nieuwe) ook op kenteken kan komen met 3500Kg. Het gezicht van de keurmeester betrok direct, dát gaat zomaar niet! Dit kan alleen als je naar Zoetermeer gaat en allerhande berekeningen en lastesten meeneemt en dergelijke. De keurmeester gaf ook direct aan dat de kans klein was om het voor elkaar te krijgen voor mijn voertuig… Wél mocht die deze trekhaak op 1500Kg zetten, want de andere “trekhaak” (de vangmuil) had ook 1500Kg trekgewicht (en die logica snap ik dan weer niet). Goed, we mogen in ieder geval 1500Kg trekken.

Daarmee was de keuring zo goed als klaar. Alleen nog even de koplampafstelling nameten (terwijl de papieren al ondertekend waren) bij het uitrijden en tot ziens. We zijn dus door de keuring! Veel werk is “voor niets” geweest (de keurmeester vertelde bijvoorbeeld dat de stootbalk (achterbumper) en zijafscherming helemaal niet meer verplicht was voor een camper, want het is een personenauto). Goed, we zijn erdoor, dát is belangrijk!

2 thoughts on “De keuring”

  1. Jaap Lucassen

    Gefeliciteerd, eerlijk gezegd was ik er bang voor. Maar je kunt nu weer verder. Succes!

    1. Ik heb veel twijfels gehoord over de keuring, waarom is mij niet duidelijk.
      Als je aan de voorgeschreven regels voldoet moet het toch goedgekeurd worden?

Comments are closed.