Caravandeur

Met de zithoek achterin de laadbak is het best lastig om in de laadbak te komen. Ik moet namelijk elke keer over de zithoek heen klimmen. Hoog tijd om de caravandeur in de laadbak te zetten. Eerlijk gezegd vind ik dat wel een spannend klusje, als je dit verkeerd zaagt is het érg lastig dit weer te herstellen. Eerst halen we de brandweerauto weer van de parkeerplaats. Wat zien we daar?

De halve rubberen spatbordrand heeft losgelaten… Ik kan me níet voorstellen dat dit door “de wind” is gekomen. Ik had ‘m juist nog extra vastgezet voor de camperkeuring. Goed, de rand was toch al half afgescheurd, nu maar direct helemaal eraf dan. Zoals je al een beetje kunt zien ziet het er nog veel beter uit zonder die rand ook! De andere kant er binnenkort ook maar afhalen dan.

Terug naar de caravandeur, we beginnen het frame van de deur op te meten, die moet immers in de wand van de laadbak komen:

Alles opmeten, van binnenuit en buitenaf. Dit moet de goede plek zijn:

Maar zoals ik al zei vind ik het wel een beetje spannend. Dus boor ik even een “controlegaatje” aan de buitenkant door de wand. Zo zie ik of ik links-rechts goed uitkom én kan ik direct de hoogte goed bepalen. De buitenkant:

En dat komt zo uit in de binnenkant:

Niet te zien op de foto, maar komt precies goed uit! Nog 2.7cm naar beneden en we zitten op de goede plek! Omdat het onderste stuk van de laadbak versterkt is met een aluminium profiel kan ik dat niet met de handcirkelzaag zagen. Daarom doe ik het eerste stuk met de slijptol.

Vervolgens het spannende moment, de handcirkelzaag erin. Van binnenuit zag dat er als volgt uit:

En na de bovenste hoekjes met een decoupeerzaag uitgezaagd te hebben is er een gat voor de caravandeur!

De buitenste aluminiumrand van de laadbak ligt te hoog voor het frame van de deur om netjes af te sluiten, daar moet dus een uitsparing inkomen. Omdat zagen zoveel rotzooi maakt zijn Jasper en Louise snel aan het opruimen geslagen!

Even het frame passen:

Niet slecht! Alsnog wel iets te smal dus één kant iets breder gezaagd. Vervolgens kon de deur erin:

Dát is lelijk! Maar we hebben wel een deur! Ik wil graag de panelen van de caravandeur vervangen voor de panelen die ik uit de laadbakwand gezaagd heb. Daarvoor even een deel van de deur open gemaakt:

Dat is niet precies wat ik gehoopt had. Een vreemd taps toelopend aluminium frame met alleen een dus plaatje aluminium eroverheen. Niet gemakkelijk om daar de 15mm dikke houten plaat van de laadbakmuur in te zetten. Ik ga er even over nadenken of ik aan die klus ga beginnen.

Na het zagen van het gat kun je ook goed zien hoe de wand van de laadbak is opgebouwd: Multiplex met aan beide kanten een laagje glasvezelversterkte epoxy. Ik weet dat het glasvezelversterkt is omdat ik, na het zagen, de rest van de dag jeuk aan m’n armen heb gehad…

Ook zijn er weer veel onderdelen besteld. Vandaag (ik hoef toch niet meer naar het werk!) naar de bouwmarkt om meubelpanelen (op maat gezaagd) op te gaan halen. Daarmee moeten we snel kunnen gaan bouwen!