Cabine

Tsja, eigenlijk zit er even niet zo veel voortgang in de opbouw. Ik wilde graag voor het einde van het jaar de hele opbouw eraf hebben. De brandweerauto staat alleen niet op eigen terein, maar op de parkeerplaats bij een speeltuintje. Ik moet dus een beetje rekening houden met hoe ik de brandweerauto achterlaat. Ik kan (in mijn ogen) de opbouw er niet half afslijpen, met overal scherpe randen van staal, om vervolgens de dag erna naar mijn werk te gaan en de brandweerauto zo onbeheerd achter te laten. Als er een kind in gaat klimmen en klauteren kan die zich ernstig bezeren. Daarnaast is het érg koud deze avonden én zijn mijn verlengsnoeren niet lang genoeg om met de slijptol bij de brandweerauto te komen. De ombouw naar expeditievoertuig zal dus een paar weken uitgesteld moeten worden. De laatste week van dit jaar zijn we een weekje weg dus gebeurd er niets meer.

Wel wilde ik de komende avonden nog even naar een interieur kijken voor in de cabine. Over de cabine gesproken, daar hebben jullie nog geen foto van gezien, de hoogste tijd!

Zoals hierboven te zien is bestaat de indeling nu uit 2 losse stoelen (bestuurder en bijrijder) 1 bank tegen de achterwand voor 4 personen en een bank tussenin voor 3 personen. 9 persoons dus! Zo heb ik hem ook op kenteken laten zetten, je weet nooit waar dat handig voor is. Wij gaan alleen niet met 9 personen op reis, wij gaan “met vijf op reis”. Voor inspiratie hoe we de indeling dan het beste kunnen doen heb ik wat op internet gezocht. Hier vindt je een aantal verschillende indelingen die wel interessant kunnen zijn:

Hierboven verreweg de meest ideale setting. Iets beenruimte, toch niet te ver weg (je kunt de kinderen nog niets aangeven zonder uit de gordel te gaan), 3 stoelen dus zitten de kinderen lekker bijelkaar.

Deze van een Mercedes 1224. Een korte cabine waar tóch een achterbank in zit. Wel lastig te bereiken en geen beenruimte.

Ideaal lijkt ons bovenstaande indeling, eigenlijk zoals op het eerste plaatje alleen dan niet 3 maar 4 zitplaatsen. Niet om een lifter mee te kunnen nemen maar wel omdat losse stoelen duur zijn en lastig te monteren. De voorkeur gaat uit naar banken. Maar banken (die bijna altijd als passasierszit uit een busje komen) hebben 2 zitplaatsen. Dan dus 2×2=4. Zo zitten ze ook wat dichter bij Anne, die kan ze dan makkelijker dingen aangeven.

Voordeel van deze banken is dat de gordel (het moet een 3-punts gordel zijn om de kinderzitjes mee vast te zetten) vaak al in de bank zitten. Daarmee hoef je alleen de bank (deugdelijk!) te monteren. Dát is dan weer fijn omdat er geen voorbereiding voor gordels is in deze cabine. Ik vond bijvoorbeeld op internet het volgende bankje:

Vraagprijs €20.-! Wel aan de andere kant van het land maar toch. Als we deze indeling hebben gerealiseerd houden we bij de achterdeuren van de cabine veel ruimte over. Hier kunnen we dan mooi een kastenwand (of dubbele kastenwand, beide kanten) inzetten als opbergruimte. Daar kan ook de buggie bijvoorbeeld staan en andere zaken die je niet direct nodig hebt. De kleinere personenruimte scheelt dan ook in verwarmen en in geluidsisolatie.

We gaan deze week eerst de bestaande 3-persoons bank eruit halen en kijken wat er voor bevestigingsmogelijkheden zijn. Uiteraard met foto’s en updates!