Bandenspanning

Meerdere instanties hebben het vaak over “de juiste bandenspanning” voor de auto. Deze bandenspanning is belangrijk, te veel of weinig druk verhoogd het brandstofverbruik, verlengt de remweg, etc. Bij offroad rijden wordt de bandenspanning echter anders gebruikt. Als je namelijk de bandenspanning (drastisch) verlaagd, krijgt je band een heel ander loopvlak wat contact heeft met de bodem.

Zoals hierboven te zien is bij verschillende druk meer of minder oppervlak in contact met de bodem. Met weinig druk creëer je dus een soort mini-rupsband. Dit wordt veel toegepast in de landbouw en voor het offroad rijden.

Zeker in zand of in de modder geeft dit veel meer grip en zakt het wiel minder ver in de ondergrond. Tot slot is er nóg een voordeel van lage bandenspanning bij het offroad rijden op harde, scherpe ondergronden.

Omdat er minder druk op de band staat zal deze sneller indeuken waardoor er meer bandoppervlak het scherpe deel zal raken en de krachten verdeelt worden. Je rijdt dus minder snel een lekke band.

Klinkt goed, die moet iedereen hebben zou je zeggen. Zeker! Maar zoals het vaak is met goede dingen, het is duur. Grofweg zijn er 3 soorten systemen.

  • Een centraal bandenspanningsysteem wat, al rijdend, vanuit de cabine te bedienen is. Unimog heeft dit (als optie) in hun wagens. Werkt perfect en snel, zonder enige moeite. Omdat het tijdens het rijden kan zit er dus een centrale luchtaansluiting in de naaf van die wielen. Allemaal niet goedkoop, bij andere voertuigen nagenoeg onmogelijk om achteraf in te bouwen. Deze valt dus af.
  • Een centraal bandenspanningsysteem wat eerst handmatig aangesloten moet worden op de banden. Nadat alles is aangesloten stel je de druk in en worden alle banden gelijktijdig op dezelfde druk gebracht. Dit systeem is als losse koffer verkrijgbaar (vooral voor de agrarische tak):

Of als systeem wat op de vrachtauto gebouwd is:

Het is iets meer werk dan op een knopje drukken op het dashboard, maar gaat verder prima. Grote nadeel: zonder inbouwen kost dit systeem al €3000.-. Voor ons dus ook geen optie.

  • Het laatste systeem spreekt voor zich en mag eigenlijk geen systeem heten. Een slang met een bandenspanningpistool erop.

Het laatste is alleen een spiraalslang met een bandenspanningpistool, totale kosten onder de €100.-. Dit gaat er dus zeker komen, want de toegevoegde waarde van lagere bandendruk zie ik wel. Als je ergens vast zit kun je altijd nog alle 4 de banden leeg laten lopen en zo proberen weg te komen.

Er zit nog wel een nadeel aan je banden leeg laten lopen. Ten eerste, zoals gister vermeld, kan het zijn dat je band over je velg gaat slippen. Er zit maar weinig luchtdruk in de band om deze tegen de velg aan te drukken dus kan dit gebeuren. Opzich geen probleem, behalve als je een binnenband hebt. De binnenband drukt tegen de buitenband en zal dus met de buitenband mee willen draaien, maar wordt tegengehouden door het ventiel. Die kan de krachten niet opvangen waardoor je ventiel scheurt en je helemaal een lege band hebt.

Als je banden hebt zonder binnenband (in de meeste gevallen zo) is er nog het gevaar dat een band van de velg afloopt tijdens het rijden. Omdat er maar zo weinig druk in zit wordt er ook met weinig kracht de band tegen de velg gedrukt. Zeker bij de voorwielen, bij sturen kan je de velg gemakkelijk uit de band draaien. Met het juiste handgereedschap, een hoop spierkracht en nóg meer geduld kun je dit zelf weer monteren, maar voorkomen is beter dan genezen.

Uiteraard heeft de markt op dit probleem ingespeeld en zijn er velgen die tot bijna 0 bar kunnen draaien zonder de band te verliezen. Ook hiervoor zijn weer verschillende opties:

  • Een stalen ring die de band vastklemt aan de buitenkant. Dit zit alleen aan de buitenkant van de velg, dus verdraaien zal niet snel meer gebeuren maar de band kan theoretisch aan de binnenkant nog losschieten. Of dit op elke velg gemonteerd kan worden is mij nog niet duidelijk.
  • Een extra binnenband die alleen de band goed tegen de velg aan blijft drukken zonder de band verder op te pompen. Dit schijnt, volgens Australisch onderzoek, vooral goed te werken op kleine voertuigen.
  • Een gedeelde velg, die de band hermetisch afsluit en blokkeert. Uiteraard is dit enorm duur, geen optie voor ons.

Gister heb ik nog contact gehad met een expert in Offroad voertuigen, Overland Travel. Zij hebben me geadviseerd om niet vanaf 10R22,5 naar 14.00R20 te gaan, omdat dit wel érg veel groter is. In het verleden is dit ook gedaan met Steyer trucks, waarna ze maanden of zelf jaren later problemen kregen met assen en versnellingsbakken. Een geschiktere en ook goed verkrijgbare band is de 365/80R20 of 365/85R20. Is groter & breder dan wat er nu opzit maar niet te groot. Nadeel is dat deze alleen in 20″ zijn en ik niet weet of die over mijn trommels passen. Overland Travel wilde dat best eens voor mij uitproberen als ik langs zou rijden, het is alleen 175km rijden…

Nieuwe velgen kan Overland Travel leveren, reken op ongeveer €500.-/stuk. Er zijn 5 stuks nodig (want 1 reservewiel) dus dat is al €2500.-. Dan nog nieuwe banden van minimaal €300.-/stuk maakt een totaal van ongeveer €4000.- voor alleen andere wielen. Dát gaat ‘m dus niet worden. Ik blijf lekker online kijken voor gebruikte setjes.