Afwerking achterkant

Nu de hoekprofielen aan de zijkant netjes afgewerkt zijn (in ieder geval aan de achterkant) is het ook tijd om de achterkant af te werken. Nu kijk je namelijk tegen het hulpframe van de brandweerauto en het frame van de caravan aan:

Waar werk je dat dan mee af? Natuurlijk met traanplaat, daar heb ik nog heel veel van over uit de brandweeropbouw. Eerst maar eens kijken hoe we dat willen. Hoe lang moet die naar onder worden? Alleen het caravanframe bedekken, of ook de draagbalk van het hulpframe? Dan is die precies even hoog als de hoekprofielen, maar steekt die aan de zijkant wel uit vanwege de schuine kant:

Dat is het niet. Dan maar even hoog als de schuine kant:

Dat ziet er al beter uit, ook wat meer bescheiden. Maar natuurlijk zit er hier in de vloer van de caravan net een beluchtingpijpje (aan beide kanten), waardoor ik de traanplaat niet kan monteren.

Snel weggeslepen met de slijptol en verder maar! Passen, meten, slijpen en afbramen en vervolgens vastzetten:

Veel werk, dit soort afwerking, maar ‘t geeft toch ook wel resultaat en daarmee voldoening.

Ook heb ik nog even alle regels nagelopen die voor mij van toepassing zijn. Zowel die van bedrijfswagens als voor personenwagens. Ik ben helemaal klaar voor de keuring, op de zwaailampen en kentekenverlichting achter na. De zwaailampen gaan er maar gewoon af, dat is de veiligste manier om geen gezeur te krijgen bij de keuring. De kentekenverlichting kan niet veel tijd innemen, dus dat komt wel goed, tijd om te keuring in te plannen! Gelukkig is er geen lange wachttijd…

Alle keuringsstations in de buurt even gecheckt, in Zwijndrecht kan ik iets eerder terecht, 22 juni. Maar dat is alsnog een maand wachten…. De prijs van de keuring valt wel mee:

Gelukkig kan ik wel gewoon verder met de ombouw, nu zal ik veel in de caravan bezig gaan. Daar moet ik de inrichtingseisen wel in de gaten houden voor de RDW (anders mag het alsnog geen camper worden op kenteken):

We zijn in ieder geval lekker op weg! Dat geeft energie om verder te gaan.

2 thoughts on “Afwerking achterkant”

  1. Weet je zeker dat die inrichtingseisen gelden voor deze constructie, ik denk dat die alleen gelden als je binnendoor kunt naar de caravan. Het is nu geen camper maar een vrachtauto met als lading een caravan, volgens mijn interpretatie. Ik denk dat het niet uit zal maken welke indeling je aan de caravan zult geven. Ik zou eerst eens contact opnemen met de RDW om te informeren of dit voertuig als camper zal worden gezien.

    1. Ja, ik weet zeker dat die inrichtingeisen gelden voor deze constructie. Dit zijn namelijk de eisen en daar wordt niet geschreven over eventuele doorgang. Daarnaast zijn er meer voorbeelden te vinden (vooral in de expeditievoertuigwereld) waar er geen doorgang is. Nu is het inderdaad een vrachtauto (bedrijfsauto). Overigens niet met lading, want het is een deel van de carrosserie (vast bevestigd). Ik doe nu juist de keuring om er een camper van te maken (waardoor het een personenauto wordt). De indeling van de caravan is niet belangrijk, als er maar aan de eisen voldaan wordt. Dit gedeelte maak ik me geen zorgen over☺.

Comments are closed.