Aanhanger

Maanden geleden heb ik al eens iets gepost over een extra voertuig meenemen. Dit willen we nog steeds, de auto van Anne gaat mee. Ik wilde eigenlijk een sleeptriangel gebruiken om haar auto achter het expeditievoertuig te hangen.

De auto van Anne heeft echter weinig bodemvrijheid. En het laatste wat ik wil is haar auto meeslepen en daarmee kapot maken. Ook is haar auto zo smal dat je die niet kunt zien in de spiegels van het expeditievoertuig, je kunt dus niets in de gaten houden. Tot slot is er nog een stukje wetgeving waar op één van de forums waar ik actief ben veel over gesproken is. Dit kan een lastige discussie geven.

Al met al besloten om dus toch maar naar een aanhanger te gaan zoeken. En wat voor soort aanhanger vind je dan als je zoekt? De standaard tandemasser autotransporter:

Niet persé duur, deze bijvoorbeeld is te koop voor €1200.-. Maar er is ook niets van bodemvrijheid. En met een auto van 1200Kg erop zit dit zeer snel vast. Daarnaast zitten hier altijd torsieassen onder, die bij een te hoge belasting “door hun rubbers kunnen schieten”. En buiten de weg kan er best wel eens heel veel druk op maar één as komen te staan. Dit is dus ongeschikt. Wat is er dan geschikt? Een middenasser met wat meer bodemvrijheid en bladvering:

Het leger heeft nou éénmaal degelijk spul. Offroadwielen, genoeg bodemvrijheid en bladgeveerd. Maar er moet wel veel aangepast worden bij zulke aanhangers. De dissel moet verlengd worden, en de laadbak zelf ook. Daarnaast is één as met een auto hoog boven de grond wellicht niet heel stabiel. In een extreme situatie kan die zelfs omvallen. Ook kunnen zulke aanhangers niet met de auto van Arianne getrokken worden, want ze hebben een vangmuil aansluiting (trekhaak voor vrachtauto’s):

De vangmuil die op de brandweerauto zat mag maar maximaal 1500Kg trekken dus daar zou dan ook nog een andere op moeten (ook weer op kenteken). En tot slot, dit is nog het grootste probleem, alle aanhangwagens van >750Kg voor vrachtauto’s moeten geremd zijn. En meestal gebeurt dat op luchtremmen. Maar de brandweerauto heeft geen luchtremaansluiting voor aanhangers. Dus alle militaire aanhangers vallen af. Wat blijft er dan over? Nou een schamelwagen bijvoorbeeld.

Ja bovenstaande is iets overdreven in lengte, aantal assen, draagvermogen, etc. Maar je hebt voor en achter een as, waardoor er geen uitstekende chassisdelen meer zijn die vast kunnen lopen. Indien de wielbasis niet te lang is zal dit dus niet snel vastlopen. Wat voor schamelwagens worden er aangeboden? Prachtige wagens, waar je met een set rijplaten zó mee op reis kunt!

Maar dat kost wel duizenden euro’s én het laadvermogen is vaak niet toereikend. Daarnaast hebben deze aanhangers ook torsieassen, wat links/rechts verschillend veren bijna onmogelijk maakt. Niet handig in het offroad terein. Af en toe, héél af en toe komt er eens iets anders voorbij. Maar daarvoor moet je alert zijn, altijd goed om je heen kijken. Dus al een geduldige jager heb ik uren, dagen, zelf weken lang de juiste “prooi” gezocht. En toen ik ‘m in het vizier had heb ik gelijk toegeslagen! Wat is dan die prooi?

Het is wel weer een ruwe diamant, maar ik zie de potentie wel. Geremd op de voorste as (mechanisch!), goed robuust stalen frame, goede wielbasis, mooie hoogte, bodemvrijheid, draagvermogen van 1350Kg per as(!) én rondom bladgeveerd. Niet zomaar bladgeveerd maar met één of ander tweetraps systeem waarbij met lage belasting alleen het eerste bladveerpakket veert (tegen het springerig zijn) en bij hoge belasting ook het tweede pakket mee gaat doen!

Wat mag zo’n stukje zeldzaamheid dan kosten? €350.-! Er moeten wel 4 nieuwe banden onder, de remmen moeten afgesteld worden, al het houtwerk is verrot, etc. etc. Maar de basis is goed! Dit wordt ook nog weer en project, wel voor ná het expeditievoertuig. Nu staat die rustig op de parkeerplaats z’n beurt af te wachten. De kosten zijn opgenomen in het kostenoverzicht. De aanhanger zet ik bij “kosten overig” omdat het niet met het expeditievoertuig zelf te maken heeft. Ik zal bij de aanhanger een totaalprijs neerzetten, niet gespecificeerd per onderdeel.

Is er dan niets aan de caravan gedaan? Tuurlijk wel! Ik heb heel snel gewerkt zelfs:

7 thoughts on “Aanhanger”

  1. Dit plan blijft mij verbazen 🙂 Bij het reizen met een camper wil je toch je huisje en spullen altijd bij je hebben? Waarom zou je de auto gebruiken, wij reden overal met onze bus!
    Op reis met een landrover 4×4 met daarachter een caravan geen optie? Dan heb je ook nog eens een leuke auto mee en kom je veel verder voor minder geld en gedoe 🙂

    1. Iedereen reist op zijn eigen manier. Wij willen graag ons huisje en de spullen bij ons hebben, op onze overnachtingsplek. Maar als we er eens een dagje op uittrekken (met de 3 kinderen!) willen we dit niet met de vrachtauto moeten doen. Een aquarium bezoeken in de binnenstad van een grote stad? Vind daar maar eens een parkeerplek voor de brandweerauto! Daarnaast, milieuzone’s zijn aan de orde van de dag en de brandweerauto mag ongeveer nergens komen ☺. Ook de boodschapjes die we halen als we eens ergens een langere tijd staan gaan zoveel makkelijker met de auto.
      Wij hebben geen offroadvoertuig om als hobby een dagje offroad te kunnen gaan rijden. Wij willen juíst overal heen kunnen rijden om op de mooiste plekjes te kunnen overnachten. Niet one-way, maar daarna verder in plaats van terug. Een landrover met caravan valt daardoor af (de caravan vindt dat niet leuk). Wij willen graag op reis met wat wij belangrijk vinden. Een goede inrichting in een (offroad) caravan of camper voor een gezelschap met 3 kinderen is niet alleen onbetaalbaar, ook onvindbaar.

      1. Dat iedereen het op zijn eigen manier doet is alleen maar mooi, dat zorgt voor die mooie kleurrijke combinaties op de weg! Ik word alleen maar enthousiast van reisplannen/voertuigen, vandaar mijn reactie 😉 In de hoop dat je iets hebt aan onze ervaringen van het reizen in een iets kleinere truck met een iets kleiner gezelschap.
        Steden bezoeken deden wij bijvoorbeeld vanaf een P+R, of vanuit een kleiner dorpje in de buurt en dan verder met het OV. Parkeren is dan veilig en goed te doen! In sommige steden hebben we trouwens overnacht op een camperplaats midden in de stad.
        Al zijn de mooiste plekken (ook) voor ons, offroad én zo ver mogelijk van de stad vandaan 😉 Ik moet even denken aan een strand in Griekenland, waar je een half uur aan het hobbelen was over een karrespoor naar een eigen privé baai. Prachtig! Iemand die daar ook geweest was had ons verteld dat ze hun bus moesten uitladen omdat ze de steile weg terug niet konden halen! No way dat je daar gaat komen mét een aanhanger mét een auto er op!
        Wij hebben niet op veel plekken voor een langere tijd gestaan, een week max. in de zomer, dan was met het douchen erbij onze watertank leeg. Water vullen, boodschappen doen, afval dumpen deden wij vaak op dezelfde dag. In de landen waar geen grote supermarkten zijn ben je vaak wat langer op zoek, is het fijn om even te kunnen rusten in je camper. Het gelijk kunnen inruimen en vullen van de vriezer/koelkast is ook ideaal 😉
        Zomaar wat vragen..
        Neem je de (stads)auto mee naar een offroad-plek? Zo ja, ruil de auto dan in voor een Lada Niva! 🙂
        Ga je naast de boodschapjes ook je 100L+ watertank/LPG/etc. vullen met de auto?
        Een Landrover met caravan ga je natuurlijk niet doen als je zo’n mooie truck hebt, al zou je natuurlijk wel van de aanhanger een offroad caravan kunnen bouwen 😉

  2. Is hij niet te hoog en smal om een auto op te zetten? Lijkt me dat je het zwaartepunt niet te hoog wilt met offroad rijden?
    En je zult je route wel goed moeten plannen met deze combinatie… smalle slinger wegen of plekken waar je moet omkeren lijken me een probleem??

    1. Smal is die inderdaad wel, hij moet nog iets breder worden. De hoogte is lastig want je wilt voor het rijden met last (de auto erop) zo laag mogelijk boven de grond zitten, maar voor het offroad rijden zo veel mogelijk bodemvrijheid hebben.
      Slingerwegen die smal zijn rijden met deze combi waarschijnlijk nog prima, het voordeel van een samelaanhanger (zeker met korte wielbasis als deze) is dat ze niet zover “inlopen” in de bocht. Omkeren is een drama met deze combi, alleen achteruit rijden al. Dat zullen we veel moeten oefenen!

  3. Is dit niet een landbouwvoertuig, en is hij dan geschikt voor langdurig hogere snelheden?

    1. Dit is inderdaad geen landbouwvoertuig, te zien aan de typeplaatjes op de assen, de assen zelf en de bladvering. Verreweg de meeste landbouwvoertuigaanhangers zijn ongeveerd.
      Hoge snelheden zijn relatief, ik denk niet dat we vaak harder dan 75Km/h rijden 😉

Comments are closed.